Jaguar X-Type 2.2D

- 11 februari 2009

Balans

Zo’n vijf jaar geleden was de X-Type de enige Jaguar met dieselmotor, maar tegenwoordig worden ook de zijn grote broer XJ en de S-type opvolger XF verkocht met een zelfontbrander onder de motorkap. Onze X-Type doet het met een 2.2 diesel -goed voor 145pk en 360nm- afkomstig uit de schappen van voormalig moederbedrijf Ford. Het blok presteert prima, is voldoende krachtig en redelijk zuinig. Een nadeel is de tamelijk smalle powerband; het toerenbereik waarin de motor het sterkst is. Om vlot op te trekken is het nodig om het toerental tussen ongeveer 1.800 en 2.500 te houden. Met een verbruik van 6,9 liter per 100km is hij niet bijzonder zuinig, een A4 2.0 TDI en 320d scoren op dat gebied veel beter.

Niet alleen de motor, ook het onderstel komt bij Ford vandaan. Dat is namelijk gebaseerd op het onderstel van de Mondeo, misschien wel de fijnst rijdende voorwielaangedreven middenklasse. De X-Type rijdt daardoor erg prettig. Bochten neemt hij zonder overhellen en de balans tussen sportiviteit en comfort is prima. Vanwege de zware dieselmotor in het vooronder duikt de neus na een verkeersdempel wel een beetje en ook bij stevig aanremmen is het gewicht in de voorkant te voelen. Een koppelrijke motor die alleen de voorwielen aandrijft is vaak een oorzaak van tractieproblemen, maar de X-Type heeft daar gelukkig weinig last van: in de praktijk hebben de voorwielen vrijwel altijd genoeg grip.

Met de komst van het faceliftmodel is de X-Type diesel ook leverbaar met automaat, een moderne zestraps met een handmatige modus en een sportstand. In principe is het een prettige automaat: hij schakelt soepel en houdt de motor constant in het krachtigste toerengebied. Foutloos is hij echter niet, zo duurt het een tijdje voordat de kickdown wordt uitgevoerd. Ook schakelt hij op sommige momenten opeens terug. Accelereer bijvoorbeeld naar 100km/h en de automaat zal tijdens het optrekken naar de zesde versnelling schakelen, maar rijd je eenmaal constant 100km/h dan schakelt hij alsnog terug naar ‘vijf’. Dit is op te lossen door handmatig te overrulen, maar dat zou natuurlijk niet nodig moeten zijn.

145 pk
360 Nm
208 km/h
9,9 s
6,9 (6.9) l/100km
184 g/km
G
22%
€ 41.370
€ 50.130
€ 919 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Opel Insignia 2.0 Turbo Cosmo

  • Volkswagen Passat CC 1.8 TSI

  • Mazda 6 MPS

  • Lexus IS 250 Business Luxury

  • Volvo 850 T-5R

  • Lexus IS 220d Business

  • Skoda Superb 2.0 TDI Elegance

  • Volvo S60 2.4D Edition

  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • Cadillac BLS 1.9D Elegance