Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège

Michel van Breugel - 18 februari 2009

Rijkelijk uitgerust

De wijzigingen in het interieur zijn eveneens goed zichtbaar. Ook hier is er met een schuin oog naar grotere broer Laguna gekeken. Het materiaalgebruik valt positief op door de kwaliteit die het uitstraalt en de manier waarop het is gemonteerd. Renault legt de lat voor de Mégane binnenin duidelijk hoger. De gereden Privilège is rijkelijk uitgerust met zaken die direct in het zicht springen zoals lederen bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen en een navigatiesysteem. De kleurstelling is door het zwarte leder wat somber, de hoogglans strook geeft hier nog iets verlichting. Deze horizontale strook kan echter ook in bijvoorbeeld aluminiumkleur of met een houtaccent geleverd worden, al naar gelang de wens. Het instellen van de stoelen gaat gemakkelijk, echter is het zitvlak niet optimaal verstelbaar. Alleen de achterkant is in hoogte verstelbaar, de voorzijde niet. Een sportieve zit is hierdoor nauwelijks mogelijk, waar de stoelen overigens ook niet voor bedoeld lijken. Eenmaal plaatsgenomen op het zwarte leer is het zicht rondom voldoende, maar naar achteren houd het niet over. Gelukkig is ons testexemplaar voorzien van parkeersensoren, aan de achterzijde bijna een must op de Mégane.

Het navigatiesysteem is te bedienen op de middentunnel achter de versnellingsbak. Het bedienen ervan lijkt afgeleid van het MMI-systeem van Audi of het iDrive systeem van BMW. Met een grote ronde knop is door menu's te bladeren om bij de gewenste activiteiten te komen. De plek van het scherm is prima, maar het grote plastic omhulsel is de enige domper in het interieur. Overzichtelijkheid lijkt het nieuwe toverwoord in de Fransoos, zo is de kilometerteller geheel digitaal en van een fors formaat. Daaronder is direct de temperatuurmeter en brandstofmeter geplaatst. Dit heeft als resultaat dat de klokkenwinkel een opgeruimde indruk maakt. Ook achterin is het zitmeubilair comfortabel uitgevoerd, waarbij de instap naar de achterbank redelijk nauw is door de wat kleine achterportieren. Vooral de beenruimte valt achterin de Mégane behoorlijk tegen. Wanneer de 1.90 meter lange redacteur een fijne afstelling voorin programmeert, kan zijn maat drieenveertig haast niet tussen de achterbank en voorstoel in gemanoeuvreerd worden. De hoofdruimte is, ondanks de vrij lage daklijn, nog ruim voldoende. De bagageruimte meet 372 liter en is uitbreidbaar tot 1190 liter. De tildrempel is helaas wat aan de hoge kant maar het aantal liters is in zijn klasse aan de hoge kant.

130 pk
300 Nm
205 km/h
9,5 s
7,0 (5.1) l/100km
135 g/km
G
22%
€ 21.200
€ 36.076
€ 661 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo

  • Citroën DS4 1.6 THP 200 Sport Chic

  • MINI Countryman Cooper D Chili

  • Lexus CT 200h Business Line

  • Volkswagen Golf GTD DSG

  • Peugeot 308 GTI

  • Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF

  • Mazda 3 MPS

  • Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Oro

  • Nissan Leaf

  • 2022 - Renault Megane E-Tech EV60 Iconic

  • 2016 - Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line

  • 2016 - Renault Mégane Energy TCe 205 EDC GT

  • 2014 - Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

  • 2012 - Renault Mégane Estate dCi 110 Bose

  • 2010 - Renault Mégane Coupé-Cabriolet TCe 130 Dynamique

  • 2010 - Renault Mégane RS

  • 2009 - Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique

  • 2009 - Renault Mégane Estate 2.0 dCi 160 Dynamique