Mercedes-Benz CLS 280 Prestige Plus

Pawel Piotrowski - 1 maart 2009

Klassiek

Zoals de naam van ons testmodel doet vermoeden is het interieur prestigieus uitgerust. Het ‘Prestige Plus’ pakket vormt een mooie aanvulling van opties op het klassiek gelijnde interieur. In het oog springen vooral de drie fraaie klokken van het instrumentarium, die sinds de facelift een roomwitte achtergrond hebben. Een subtiele chromen omranding zorgt ervoor dat zij een ware lust voor het oog zijn. Door de duidelijke cijfers zijn zij ook nog eens prima af te lezen. Een ander unicum van het CLS interieur is het copieus gebruik van houten sierelementen. Zo kent de bovenste helft van het dashboard een brede houten strip – in ons geval donker gelakt ahorn – welke ons onwillekeurig doet denken aan de weelderige interieurs van verschillende Jaguars.

Behalve hout tref je in de CLS ook veel chroom en leder aan. Diverse elementen op detail niveau zijn afgewerkt met chique chroom of met fraaie lederen stiksels. Noemenswaardig zijn vooral de twee buitenste ronde uitstroomopeningen à la SL en de lederen overkapping van het instrumentarium. In combinatie met het nieuwe driespaaks sportstuur lijkt het bijna alsof je plaats hebt genomen in een klassieke Mercedes-Benz. Aan deze beleving doet echter de plaatsing van het stuur afbreuk. Het stuur staat jammer genoeg niet recht voor de bestuurder, naar onze smaak had het iets verder naar links geplaatst mogen worden. Hierdoor zit je voor je gevoel wat scheef in de stoel.

Wie de zetels van de eerder aangehaalde ‘Opera Coupé’ kent zal in de stoelen van de CLS een gelijkwaardig jaren zestig ontwerp herkennen. Helaas zien ze er beter uit dan dat ze zitten. Vooral bestuurders met langere benen zullen door het niet al te lange zitvlak steun bij hun bovenbenen missen. Achterin kunnen de passagiers plaatsnemen in twee aparte stoelen. Tussen deze stoelen loopt een middentunnel met diverse opbergvakken door naar voren. Het geheel heeft veel weg van de Coupésitz Anlage uit de W124 E-Klasse uit eind jaren tachtig. Door de hoge raamlijn en de lage coupéachtige daklijn ontstaat er een geborgen sfeer. Het ruimteaanbod is uiteraard beperkter dan in een E-Klasse, maar wel acceptabel. Het is vooral de niet al te ruime instap die erger doet vermoeden. Hinderlijk is de harde plastieken achterzijde van de voorstoelen, waarmee de knieën hard in aanraking kunnen komen.

In tegenstelling tot de E-Klasse kent de CLS mede door de twee aparte stoelen achterin geen doorlaadmogelijkheid. Een echt gemis zal dit niet gauw vormen, aangezien de bagageruimte lekker diep en bruikbaar is. Oplettendheid is vereist tijdens het openen van het deksel, dat op de typische Mercedes manier in een snelle beweging omhoog scharniert. Openen kan ook middels een toets op de afstandsbediening of via een bekende knop in het interieur. De verschillende bedieningselementen komen namelijk rechtstreeks uit de E-Klasse. Vorig jaar is het Telematica systeem samen met de facelift vernieuwd. Het navigatiesysteem kent nu het lay-out uit de nieuwere modellen en werkt een stuk intuïtiever. Wel mis je als bestuurder de centrale Comand-controller op de middentunnel en kijk je tegen twee ongebruikte druktoetsen op het stuur aan.

231 pk
300 Nm
245 km/h
7,7 s
10,6 (7.6) l/100km
200 g/km
F
22%
€ 78.550
€ 89.526
€ 1.641 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line +

  • Lexus GS 450h Executive

  • BMW 5 Serie 525i High Executive

  • Jaguar XF 3.0 Diesel S Portfolio

  • Honda Legend 3.5 V6

  • 2013 - Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 250 CDI

  • 2011 - Mercedes-Benz CLS 350 Edition 1