Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline

Harold Rolloos - 15 juni 2009

Open, open, open!

Het is vijftien graden, droog en dus tijd om open te rijden. De voorruit loopt zoals gezegd ver door, waardoor je tijdens het rijden met gesloten ramen weinig wind vangt. Een nieuw snufje in deze klasse is het Airwave-systeem. In de leuningen van de stoelen zitten roosters verwerkt die warme lucht in de nek blazen. Wij geven dit systeem een dikke plus. Zo hoef je dus niet die sjaal om en kun je al vanaf zo'n tien graden open rijden. En met de stoelverwarming aan merk je al helemaal niets van de kou die langs je heentrekt.

Het sturen gaat vrij licht, maar op hogere snelheid reageert de Peugeot wel directer op commando's van de bestuurder. Voor een Franse auto is het onderstel best hard geveerd. Erg hinderlijk vinden we dit niet, omdat je dan wel het contact met de weg houdt. De 1.6 motor met turbo levert 140 pk. In 11,6 seconden gaat de Peugeot van nul naar honderd en zijn topsnelheid ligt op 205 kilometer per uur. Dat is niet verkeerd, maar vergeet niet dat de 308 CC door de stalen kapconstructie behoorlijk wat kilo's - ruim anderhalve ton om precies te zijn - moet meeslepen. In de bochten blijft de Peugeot mooi op koers, al voelt hij dus wel zwaar aan.

De turbomotor is in onze testauto gekoppeld aan een viertraps automaat, die echt afbreuk doet aan het rijplezier. Zo is dit aantal versnellingen niet meer van deze tijd en reageert de automaat bijzonder traag wanneer je gas geeft - de kickdown ontbreekt. Sportief rijden is er op die manier dus niet bij. Wie dus een 308 CC overweegt, kan dus beter voor de handgeschakelde versnellingsbak gaan. Dat zal bovendien bijdragen aan een gunstiger verbruik. Volgens de fabrikant ligt het gemiddelde verbruik op 8,1 liter op honderd kilometer, wij kwamen tot 9,5. De Fransen investeerden bij de ontwikkeling van dit model veel in veiligheid. Zo beschikt de 308 CC standaard over ESP, ingebouwde hoofdairbags bij de voorstoelen en actieve rolbeugels die bij een koprol uit de stoelen komen zetten om zo de klappen op te vangen.

140 pk
240 Nm
205 km/h
11,6 s
9,5 (8.1) l/100km
192 g/km
G
22%
€ 31.900
€ 47.195
€ 865 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Volkswagen Eos 2.0 16v FSI

  • Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0 GTL

  • Ford Focus CC 2.0 Titanium

  • Opel Astra TwinTop 1.8 Cosmo

  • Renault Mégane Coupé-Cabriolet TCe 130 Dynamique

  • 2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • 2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2010 - Peugeot 308 GTI