Volkswagen Polo 1.4 Trendline

- 22 maart 2006

Het rijden

De auto beschikt over een 1.4 motor zonder de onvolprezen FSI-technologie en is goed voor 75pk. Het lijkt niet veel, maar de Polo is gelukkig – naar hedendaagse maatstaven – tamelijk licht: het gewicht ligt nét onder de 1.000kg. In de stad heeft de auto genoeg pit, vanwege het lage gewicht komt hij erg makkelijk van zijn plaats en is de 1.4 motor snel genoeg. Ook op provinciale wegen is hij nog verrassend snel, pas op de snelweg merk je goed dat je met een heel klein motortje onderweg bent, optrekken kost veel tijd en de motor maakt erg veel toeren. Het motorgeluid klinkt overigens erg onaantrekkelijk en ook vrij luid, over vrijwel het hele toerengebied. Daaraan kun je goed merken dat dit al een wat oudere motor is, de 1.4 FSI heeft hier minder last van.

Als je met de Polo rijdt, dan voelt hij aan als een auto van een klasse groter: qua weggedrag doet hij niet onder voor de Golf. Het onderstel is relatief hard geveerd, waardoor hij erg neutraal door de bocht gaat. Bij optrekken gaat de voorkant van de auto niet omhoog en bij stevig afremmen gaat de achterkant niet omhoog, dat is heel prettig. Wanneer je een stevige verkeersdrempel neemt, word je eraan herinnert dat in een klein autootje - met een dito wielbasis - rijdt. Om niet door elkaar te worden geschud, loont het de moeite hoge drempels héél voorzichtig te benaderen.

De besturing van de auto is erg licht. In de stad is het makkelijk draaiend stuur misschien heel handig, op provinciale- en snelwegen ligt het gevaar op de loer dat je scherper stuurt dan de bedoeling is. Even opletten dus. De lichte koppeling is wel prettig, met name in de file. Ondanks het lichte gevoel is wel duidelijk waar het aangrijpingspunt zich bevindt, dus dat is geen probleem.

Het gaspedaal is een ander verhaal, dat is eigenlijk té licht. Vooral met het wegrijden bij een verkeerslicht is het lastig om het gas te doseren, het lijkt bijna onmogelijk om níet met te veel of te weinig gas weg te rijden. Na enige oefening is netjes wegrijden wel te doen, maar dit had eigenlijk geen oefening moeten kosten. Schakelen gaat ook heel licht en heel direct. Je moet van het lichte schakelen houden, maar het schakelt erg makkelijk, snel en trefzeker. De slagen zijn lekker kort, vooral van II naar III en van III naar IV gaat erg vlot, wat soms erg goed van pas kan komen.

Het verbruik is erg gunstig, zelfs met een enigszins sportieve rijstijl is een gemiddeld verbruik van ongeveer 6 liter per 100 km/h te behalen. Met een tankinhoud van 45 liter zorgt dat voor een actieradius van ongeveer 750 km.

75 pk
126 Nm
172 km/h
12,9 s
onb (6.4) l/100km
154 g/km
G
22%
€ 12.995
€ 15.840
€ 290 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Hyundai i20 1.4i i-Catcher

  • Citroën C3 1.4i Ligne Prestige

  • Mitsubishi Colt CZ5 1.5 d'Azur

  • Kia Rio 1.4i 16v LXE Airco

  • Suzuki Swift 1.5 GLS GT+

  • Fiat Panda 100HP

  • Mitsubishi Colt 1.3 Cleartec Intro Edition

  • Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna

  • Honda Jazz 1.4i LS

  • Mazda 2 1.5 Executive

  • 2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats

  • 2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI

  • 2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus

  • 2011 - Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG

  • 2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG

  • 2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

  • 2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • 2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion