Ford Focus RS

- 21 juni 2009

Omdat het kan

De Rally Sport-uitvoeringen van Ford spreken zeer tot de verbeelding. Nadat de lettercombinatie bij de Taunus eind jaren 60 in het leven werd geroepen, zijn er vele modellen gevolgd, waaronder enkele aansprekende sportievelingen voor de openbare weg. Denk bijvoorbeeld aan de legendarische Escort RS Cosworth met zijn immense vleugel achterop. Van de eerste generatie Focus verscheen reeds een RS en nu is er dan ook van de ‘Mark II’ een RS. Aangezien de Focus ST reeds de 215 pk’s van de vorige Focus RS overstijgt, moest er voor de nieuwe RS een flinke schep bovenop. Met 305 paarden in het vooronder kan je zeggen dat Ford daar ruimschoots in geslaagd is. Wat bij de presentatie veel vragen opriep was dat Ford ondanks dit enorme vermogen de keuze gemaakt heeft om de Focus alleen op de voorwielen aan te drijven. De reactie van de ingenieurs bij Ford was zo simpel dat het haast te verwachten viel: ‘Omdat het kan’.

305 pk
440 Nm
263 km/h
5,9 s
12,0 (9.4) l/100km
225 g/km
G
22%
€ 50.000
€ 52.000
€ 953 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Volvo C30 2.4 D5 Momentum

  • Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor

  • Volkswagen Golf R32 3drs DSG

  • Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG

  • Volkswagen Scirocco R

  • Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline

  • Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

  • Audi S3 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost

  • 2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium

  • 2011 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi Titanium

  • 2011 - Ford Focus 1.6 EcoBoost Titanium