Ford Focus RS

- 21 juni 2009

Kleurige Recaro’s

Waar aan de buitenkant de standaard Focus ver naar de achtergrond verdreven is, is het interieur niet totaal omgegooid. Het dashboard is vrij standaard gebleven. Dezelfde klokkenwinkel, dezelfde ventilatieroosters en hetzelfde navigatiesysteem. In de stuurkolom komt helemaal tot uiting dat we te maken hebben met een standaard dashboard, want met het overbodig worden van het contactslot - door de startknop naast de stoel - is er een simpele afdekklep op die positie geplaatst. Gelukkig maken de turbo- en temperatuurmetertjes bovenop het dashboard het enigszins goed, maar toch had Ford er hier wel wat meer uit kunnen halen. Daarnaast zorgen de kleurcombinaties van zwart kunststof, antraciet carbon en zilvergrijs kunststof met name rond de middenconsole een onrustige uitstraling. Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat de bediening van de diverse instrumenten prettig en functioneel is, evenals bij een reguliere Focus.

Wat de stoelen betreft is het – gelukkig – over een heel andere boeg gegaan. Die zijn sportief tot en met. Kuipen zoals kuipen bedoeld zijn. De Recaro’s vergewissen de rijder zich ervan dat de stoelen niet de beperkende factor zullen zijn bij flink gooi- en smijtwerk met de RS, je kan werkelijk geen kant meer op als je eenmaal zit. De constructie is bikkelhard en dat merk je bij het instappen, want je dient je in één keer goed in de stoel te laten zakken. Even half op de rand zitten is geen prettige ervaring. Gelukkig zijn de zitting en leuning van de stoel dusdanig bekleed, dat toch enig comfort geboden wordt. Zelfs lange ritten zijn niet vervelend. De verstelbaarheid is bij kuipstoelen altijd wat minder en dat is hier niet anders. De afstand tot het stuur en de hoek van de rugleuning zijn te wijzigen, maar bijvoorbeeld de hoogte niet. En laat dat laatste nu juist een kritiekpuntje zijn, want de relatief hoge zit past minder goed bij een auto als deze. De kleuren van de stoelen roepen gemengde reacties op. De RS-kleuren groen en blauw in combinatie met zwart leer en grijs alcantara is op zijn minst bijzonder te noemen, maar goed, dat is de auto natuurlijk ook.

305 pk
440 Nm
263 km/h
5,9 s
12,0 (9.4) l/100km
225 g/km
G
22%
€ 50.000
€ 52.000
€ 953 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Volvo C30 2.4 D5 Momentum

  • Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor

  • Volkswagen Golf R32 3drs DSG

  • Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG

  • Volkswagen Scirocco R

  • Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline

  • Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

  • Audi S3 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost