Volkswagen Golf Plus 2.0 TDI 110pk Comfortline

- 7 juli 2009

Gemakkelijk

Nu zal de gemiddelde Plus-rijder niet zo’n wilde stuurder zijn, maar het is een prettige gedachte om te weten dat het gebonk van de extra kofferbakbodem het enige is waar je je zorgen om moet maken bij een scherpe stuurbeweging. De auto voelt namelijk heel vertrouwd aan en is eenvoudig te corrigeren. In een direct vergelijk met de lagere hatchback merk je wel verschil, maar voor een hoger model presteert de Plus behoorlijk goed. De hele handling van de auto lijkt erop gebaseerd te zijn om het de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk te maken. De bediening is dan ook allemaal erg licht, maar gelukkig nog niet gezapig.

De geteste uitvoering is voorzien van een 2.0 TDI-motor die 110 pk kan leveren. Een vreemde motorisering, want ongeveer gelijktijdig met de komst van de facelift werd duidelijk dat de motor vervangen zou worden door een gloednieuwe 1.6 TDI die 105 pk levert, maar net wat zuiniger is. Helaas liep de introductie van de nieuwe Plus net niet synchroon met de komst van de nieuwe motor. Het is te hopen dat de nieuwe motor wat stiller is, want ondanks dat dit al wel een commonrail diesel betreft, is hij met name in het lage toerengebied duidelijk hoorbaar. Het is goed mogelijk dat dit met name met het isolatieniveau te maken heeft, daar het geluidsniveau bij dezelfde motor in de Passat Variant juist opvallend lager was.

Qua vermogen voldoet de motor overigens goed. Een prima krachtbron om je soepel te kunnen verplaatsen, zowel in het stadsverkeer als op de lange stukken. Zuinigheid is geen enkel probleem met een verbruik van net boven de vijf liter per 100 km. Wel moet je vanwege het geluid gevoelsmatig even een drempeltje over om de auto weinig toeren te laten maken. Het brommerige geluid geeft je de neiging om terug te schakelen, maar om het vermogen hoef je het zeker niet te doen. En voor de zuinigheid op stukken met constante snelheid natuurlijk al helemaal niet.

110 pk
250 Nm
189 km/h
11,6 s
5,2 (5.1) l/100km
134 g/km
G
22%
€ 19.650
€ 33.060
€ 606 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Mercedes-Benz B-Klasse B 180 BlueEFFICIENCY

  • Dodge Caliber 2.0 CRD SXT

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline