Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI Pro Line

Harold Rolloos - 31 juli 2009

Meer een cruiser

Hoewel het hoogzomer in Holland is, zijn er tijdens de testperiode slechts een paar schaarse momenten waarop de kap eraf kan. We bekijken het echter van de zonnige kant, zo kunnen we zowel het open als gesloten rijden testen. Een van de vele opties op deze auto is namelijk de akoestische kap, die buitengeluiden isoleert. Tijdens regenbuien merkten we pas hoe goed dit eigenlijk werkt. Met gesloten kap valt het zicht rondom – vooral door de brede C-stijl – wel behoorlijk tegen. Hoewel de A5 Cabriolet wellicht anders doet vermoeden, is hij niet gemaakt om sportief mee te rijden. Althans, niet met voorwielaandrijving en de 2.0 TFSI-krachtbron. Wie dat wel wil met deze Audi, zal voor het Quattro-systeem met de 3.2 benzinemotor moeten gaan.

Deze A5 Cabriolet is veel meer een cruiser. Zo is de besturing erg licht en als je de bochten scherp gaat nemen, merk je dat de auto nogal onderstuurd is. Verder is de gasrespons niet geweldig, dat hadden we niet verwacht van de geblazen 2.0 TFSI-krachtbron. De Volkswagen Golf GTI – die beschikt over exact dezelfde motor – reageert bijvoorbeeld veel sneller en feller op commando’s van het gaspedaal. Dat alles resulteert wel in een gunstig brandstofverbruik, bovendien kom je nimmer vermogen tekort. Deze handgeschakelde versie krijgt namelijk het ultragroene A-label mee. Audi claimt een gemiddelde van 6.8 liter per honderd kilometer, wij kwamen tot het zeer nette aantal van 7.5. Op het schakelen hebben we niets aan te merken. Dat gaat soepel en met korte slagen, waarbij ook de koppeling prettig aanvoelt.

De zon is inmiddels gaan schijnen tijdens onze rit en die gelegenheid grijpen we direct aan om open te gaan rijden. Tot en met vijftig kilometer per uur kun je de kap in ongeveer 22 seconden elektrisch openen en sluiten. Omstanders kijken nogal verbaasd wanneer je dit doet, maar het is wel erg praktisch en alleen mogelijk vanwege deze stoffen kapconstructie. Hierbij trekt Audi dus een lange neus richting de concurrentie. Als je geen passagiers achterin hebt zitten en dus met het windscherm rijdt, vang je nagenoeg geen wind en is het aantrekkelijk om bij de eerste zonnestralen open te gaan toeren.

211 pk
350 Nm
241 km/h
7,5 s
7,5 (6.8) l/100km
159 g/km
D
22%
€ 51.265
€ 73.275
€ 1.343 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Saab 9-3 Cabriolet 2.0 Turbo Aero

  • Alfa Romeo Spider 3.2 JTS V6 Q4 Exclusive

  • Nissan 370Z Roadster 3.7 V6

  • 2018 - Audi S5 3.0 TFSI quattro Pro Line S

  • 2017 - Audi A5 2.0 TFSI quattro Pro Line S

  • 2012 - Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line

  • 2010 - Audi RS 5 Coupé 4.2 FSI quattro

  • 2010 - Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2007 - Audi A5 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2007 - Audi S5 4.2 FSI quattro Pro Line