Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique

Jan Westerhof - 19 september 2009

Het flesje Evian

Des te spijtiger is het dan ook dat het interieur van de Mégane Coupé niet afwijkt van de vijfdeurs, zoals de Laguna Coupé ook geen innerlijke veranderingen heeft ondergaan ten opzichte van zijn meer doorsnee naamgenoten. Het dashboard van de Mégane is weliswaar heel fraai om te zien en heeft een hoogwaardige - bijna Duitse - uitstraling, maar een paar kleine wijzigingen ten opzichte van de vijfdeurs hadden een groot verschil kunnen maken. Iets kleins als een ander stuur of een analoge snelheidsmeter hadden het sportieve gevoel onderstreept. Zeker omdat de digitale snelheidsmeter een nogal verlaten indruk maakt in de rest van het interieur: nergens komt iets vergelijkbaars terug en zodoende lijkt het een wellicht krampachtige poging om een 'hightech-look' te creëren

De afwerking lijkt in eerste instantie erg goed en een simpele aanraking van de materialen bevestigt dat idee, maar er zijn wat kleine dingetjes zoals de niet echt mooi afgewerkte hemel of de procedure om de achterbank om te klappen. De zitting dient hiervoor verwijderd te worden en dat kliksysteem baart mij qua duurzaamheid zorgen als het tientallen keren is gebruikt. Bovendien zit je bij een retourtje IKEA met twee stukken achterbank opgescheept. Voor dergelijke burgerlijkheden is deze auto echter überhaupt niet geschikt: de bagageruimte is klein en de belading is door de hoge tildrempel en de microscopische achterklepopening vrij matig. Niemand zal pakezelkwaliteiten verwachten bij deze coupé, maar je loopt er soms tegenaan. Waar je wel dagelijks mee hannest, is dat er geen passende mogelijkheid is om het - tegenwoordig onmisbare - flesje Evian onder handbereik te hebben. Het lijkt iets futiels, maar je ervaart het als jammer.

Over de binnenruimte achter de voorstoelen zullen we het niet al te uitgebreid hebben: achterpassagiers kunnen er zitten, maar daar is het mee gezegd. De vraag is wederom of dat belangrijk is, want de meeste mensen kopen een Mégane Coupé natuurlijk niet met de intentie om mensen comfortabel achterin te vervoeren en ze kunnen nu gewoon decadent vertellen dat ze in een '2+2' rijden: klinkt ook meteen veel indrukwekkender. Daarentegen is de ruimte en de zitpositie voor de voorpassagiers heerlijk. Met de Mégane Coupé koop je direct twee fijne stoelen die lekker stevig en klemmend zitten, maar nooit oncomfortabel worden. Het glazen dak van de testauto en de lage zit geven je wederom dat bijzondere 'coupégevoel' en bevestigen je in de keuze om deze auto gekocht te hebben: een onbetaalbaar gevoel van het rijden in iets bijzonders.

130 pk
300 Nm
210 km/h
9,5 s
6,3 (5.1) l/100km
135 g/km
G
22%
€ 19.400
€ 33.531
€ 615 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Volvo C30 2.0 Momentum

  • Volkswagen Golf 1.4 16V TSI GT 170 pk

  • Opel Astra GTC 1.4 Turbo Sport

  • Audi A3 1.4 TFSi Attraction Pro Line

  • Hyundai Veloster 1.6 GDI i-Catcher

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI

  • Volkswagen Beetle 1.2 TSI Design

  • 2022 - Renault Megane E-Tech EV60 Iconic

  • 2016 - Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line

  • 2016 - Renault Mégane Energy TCe 205 EDC GT

  • 2014 - Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

  • 2012 - Renault Mégane Estate dCi 110 Bose

  • 2010 - Renault Mégane Coupé-Cabriolet TCe 130 Dynamique

  • 2010 - Renault Mégane RS

  • 2009 - Renault Mégane Estate 2.0 dCi 160 Dynamique

  • 2009 - Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège