Mercedes-Benz S-Klasse S400 Hybrid Lang

Harold Rolloos - 21 november 2009

Komfort

Zo comfortabel als je in de S-Klasse zit, zo comfortabel rijdt de auto ook. Waar de twee andere Duitse topmerken hun limousines meer als rijdersauto’s profileren, draait het bij Mercedes-Benz allemaal om luxe en comfort. Echt alles gaat geruisloos. Je zweeft over de weg als een vliegend tapijt door de lucht en alle oneffenheden worden feilloos weggewerkt. Dat deze 1.920 kg wegende Benz geen bochtenridder is en behoorlijk overhelt verbaast ons niet. Sterker nog, daar is deze auto ook helemaal niet voor gemaakt. Deze auto wil kilometers verslinden en maakt het rijden heel erg makkelijk. Werkelijk alles wordt in de gaten gehouden, wat natuurlijk weer bijdraagt aan een zeer hoog veiligheidsniveau. De Grootlicht Assistent past de lichtbundel automatisch aan als dat nodig is en de nachtzicht assistent beschikt over een detectiefunctie voor voetgangers en geeft dat door in het speciale display.

De zescilinder vormt een prima combinatie met de elektromotor. Het is geweldig om te zien en te beleven hoe deze zware Benz moeiteloos richting hoge snelheden wordt gesleurd. Dit gaat gepaard met een beschaafde maar lekker klinkende grom van de zespitter. Zo sprint dit kolos in 7,2 seconden naar de honderd en is de top begrensd op 250 kilometer per uur. Aan deze zescilinder is de bekende 7G-Tronic gekoppeld. Deze schakelt vloeiend naar een volgend verzet en werkt voortreffelijk. Bij accelereren op de snelweg schakelt hij echter één trap te veel terug, wat in principe niet nodig is met zoveel koppel. Immers, de auto pakt van onderin vol op, waardoor je vanaf 2.400 toeren per minuut al de maximale trekkracht tot je beschikking hebt. Eigenlijk merk je niet dat je hybride aan het rijden bent. Hoewel, dat is niet helemaal waar. Het remmen gebeurt in eerste instantie elektrisch om dus die energie op te slaan in de accu. Pas als je meer abrupt op de rem trapt komt het mechanische deel in actie. Dit voelt in het begin iets anders, maar na een tijdje raak je hier helemaal aan gewend.

299 pk
510 Nm
250 km/h
7,2 s
8,5 (8.2) l/100km
188 g/km
D
22%
€ 98.984
€ 158.378
€ 2.904 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Porsche Panamera S Hybrid 3.0 V6

  • Jaguar XJ 5.0 Portfolio LWB

  • Audi A8 4.2 TDI Pro Line +

  • Volkswagen Phaeton V8 Highline Lang

  • Lexus LS 460 President

  • BMW 7 Serie 740i High Executive

  • Lexus LS 600h L President

  • BMW ActiveHybrid 7 Lang

  • 2021 - Mercedes-Benz S-klasse 450 4Matic Lang

  • 2014 - Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang

  • 2012 - Mercedes-Benz S 63 AMG Lang

  • 2007 - Mercedes-Benz S-Klasse S420 CDI Lang Prestige 7G