Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI DSG

Michel van Breugel - 17 december 2009

TSI + DSG = 20%

Zoals gezegd is de Variant, net als de drie- en vijfdeurs, voorzien van diverse diesels en benzinemotoren. Een interessante toevoeging aan het gamma zijn de Bluemotion diesel en de 1.4 TSI, die met DSG eveneens in de 20% bijtellingscategorie valt. Dit komt door zijn CO2-uitstoot van 139 g/km, wat gelijk staat aan een verbruik van gemiddeld 6,0 liter per 100km. Onze gereden 1.4 TSI levert 122pk door een compressor. Er is ook een 1.4 TSI leverbaar met 160pk welke versterking krijgt van zowel een compressor als een uitlaatgassenturbo. De benzinekrachtbron heeft een soepele en stille loop. Tijdens het wachten voor een stoplicht lijkt de motor zelfs afgeslagen te zijn, er dringt totaal geen geluid in het interieur door. De geluidsisolatie doet zijn werk duidelijk goed.

Eenmaal op de weg zoekt de DSG zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling snel het hoogste verzet op. Bij 60 km/h zitten we al in de zevende versnelling, wat naast rust in het interieur ook het brandstofverbruik drukt. Wanneer we naar vooruitgang vragen door het gaspedaal dieper in te drukken schakelt de bak bijna ongemerkt een aantal versnellingen terug. De DSG loopt erg soepel door zijn verzetten heen. Wanneer we de bak in de sportstand zetten valt duidelijk op dat de toeren oplopen en er minder vroeg naar een volgende versnelling wordt geschakeld. De TSI is een prima krachtbron voor de Variant. Eigenlijk is er nooit vraag naar meer, zeker niet in ons land. De krachtopbouw is heel gelijkmatig door het grote koppel bij een laag toerental.

Het stuurwiel houdt prettig vast door zijn dikte. Hierdoor grijp je het stuurwiel eerder aan om eens lekker stevig wat bochten te pakken. De Variant is hier helemaal niet vies van en houdt voet bij stuk. Het is prettig sturen in de Golf, maar echt communicatief is de stuurinstallatie niet. Wat opvalt is de stevige terugslag die demping van de achteras geeft bij het nemen van een flinke verkeersheuvel. De rolgeluiden zijn zeer beheerst, en de motor blijft altijd op de achtergrond. Ondanks de 6 liter per 100km die de fabrikant opgeeft komen wij uit op 8 liter per 100km. Dit resultaat is zeker niet verkeerd gezien het vermogen wat de TSI levert, maar ligt toch behoorlijk boven de fabrieksopgave.

122 pk
200 Nm
201 km/h
9,9 s
8,0 (6) l/100km
139 g/km
D
22%
€ 17.950
€ 32.005
€ 587 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Renault Mégane Estate dCi 110 Bose

  • Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher

  • Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport

  • Ford Focus Wagon 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline