Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle TC-SST 4WD

Jan Westerhof - 4 januari 2010

Een ruim alternatief

Andere aankoopmotieven voor een auto zoals de Outlander schuilen in het interieur. Door de bank genomen biedt een SUV namelijk meer binnenruimte dan een vergelijkbaar geprijsde sedan of stationcar en dat geldt evengoed voor de Outlander. Achterpassagiers kunnen ook met de voorstoelen in de meest extreme stand nog goed te plek en ook de Outlander biedt net even dat comfortabele stukje extra been- en hoofdruimte. Mochten vijf zitplaatsen niet voldoende zijn dan kunnen er in een noodgeval twee extra zitplaatsen worden opgeklapt. Beschouw dat echter vooral als een soort van symboliek, want het uitklappen is geen sinecure en het zitcomfort is door de minuscule ruimte en het ontbreken van een ordentelijke schuimlaag slecht. Om toch nog een beetje beweegruimte voor de derde zitrij te creëren heeft de Outlander een verschuifbare achterbank en kun je de rugleuning verstellen: vooral bruikbaar als je de al forse bagageruimte verder wilt vergroten. Het moet gezegd worden dat de Outlander zich met zijn variabele interieur behoorlijk veelzijdig maakt.

De toegang tot de flinke bagageruimte gaat via een achterklep en een neerklapbaar bumpergedeelte. In de praktijk laat je die in veel gevallen het bij het beladen uit louter luiheid omhoog staan en stoor je jezelf aan de dan zo hoge tildrempel. Ook het materiaal in de kofferruimte is een puntje van kritiek: dat beschadigt relatief snel en is iets dat opvalt bij veel tegenwoordige plastics. Ook in het dashboard is er een concessie gedaan aan krasbestendigheid, want ook hier doet Mitsubishi een poging om zachte en mooier uitziende plastics te gebruiken. Aan de bovenzijde van het dashboard en in de deurvakken is er nog ouderwets plastic gebruikt en tezamen met wat details zoals iets te simpele knopjes voor de raambediening en een niet aansluitend dashboardkastje doet het interieur immer nog iets minder fraai aan dan bij veel concurrenten.

Mooie woorden zijn er echter voor de bedieningselementen en de zetels. Bij het meest luxueuze uitrustingsniveau - de door ons gereden Instyle – krijg je een heel pakket met goodies en dat is lekker. De goed ondersteunende stoelen zijn bekleed met zwart leder, je luistert via een bijzonder hoogwaardige geluidsinstallatie naar de muziek en tijdens mooie zomerdagen kun je lekker met het schuifdakje open in de rondte cruisen. Het instrumentarium is overzichtelijk en de boordcomputer tussen de toerenteller en de snelheidsmeter kent een mooie grafiek en informeert duidelijk over de brandstofhuishouding. De bediening van het audiosysteem en vooral het optionele navigatiegedeelte is wel onderhavig aan een gewenningsperiode en dat komt grotendeels op conto van de niet erg duidelijke menustructuur. Via het stuur is het echter eenvoudig te bedienen en zo’n gewenningsperiode behelst doorgaans ook maar een paar weekjes.

156 pk
380 Nm
200 km/h
11,1 s
8,8 (7) l/100km
185 g/km
G
22%
€ 26.999
€ 48.551
€ 890 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • Land Rover Freelander 2 TD4_e S

  • Opel Antara 2.0 CDTI Cosmo

  • Ford Kuga 2.5T Titanium

  • Citroën C-Crosser 2.2 HDiF Exclusive

  • Chevrolet Captiva 2.2 D 184 LTZ

  • Subaru Forester 2.0D Executive

  • Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive

  • Mazda CX-7 2.2 CiTD TS+

  • Dodge Nitro 4.0 V6 4x4 R/T

  • 2015 - Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+

  • 2014 - Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +

  • 2013 - Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Intense+

  • 2007 - Mitsubishi Outlander 2.4 2WD Intro Edition

  • 2006 - Mitsubishi Outlander Sport 2.0 Invite Plus