Suzuki Swift 1.3i-16V GLS

Arno Lommers - 21 april 2006

Het interieur

Bij het instappen valt de ruimte voor het hoofd op. Ook als je eenmaal zit verbaas je jezelf over de enorme hoofdruimte voorin. In de breedte is het eveneens niet behelpen en zit je niet met de voorpassagier schouder aan schouder. Eerst eens alles instellen voor een prettige rit. De grote en veel zicht biedende zijspiegels zijn elektrisch verstelbaar, de bediening zit samen met de elektrische raambediening keurig in de armsteun van het bestuurdersportier. In alle uitvoeringen, behalve de instapversie GA, is de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar. Gelukkig is in deze auto de stoel ver genoeg naar beneden te halen voor een lekker diepe zit. Waar de hoogteverstelling traploos versteld kan worden is de rugleuning nog steeds van het type dat met trapjes geregeld wordt, jammer. Qua maatvoering zijn de voorstoelen volwassen, een breed zitvlak en dito leuning, ook de hoofdsteunen zijn voldoende verstelbaar. Steun verlenen de zitplaatsen voldoende, al mistte ik op den duur een verstelbare lendensteun omdat mijn rug wat in de leuning zakte. Het driespaaks stuurwiel laat zich enkel in hoogte verstellen, voor een nog betere zitpositie mist een lengteverstelling. Nu zit je óf met je benen te dicht op de pedalen óf met gestrekte armen. De gordels voorin zijn heel simpel te verstellen voor een veilige en comfortabele positie.

Het dashboard van de Swift is strak zakelijk vormgegeven. De ronde ventilatieroosters op de hoeken vrolijken het geheel wat op. Er zijn weinig knoppen te vinden op de middenconsole, en degene die er zitten zijn goed bereikbaar en licht te bedienen. De radio zit op een fijne hoogte zodat je niet te lang de blik van de weg hoeft te houden en ook de verwarming is met drie draaiknoppen simpel van opzet. De geteste Swift is een GLS, op deze uitvoering is airco een optie van € 799, maar zijn geld weldegelijk waard, zeker bij inruil. Het navigatiesysteem van Blaupunkt is eveneens een extra. De klokkenwinkel is prima afleesbaar, alle controlelampjes zitten op een duidelijke plaats en de elektrische raambediening zit binnen handbereik. Tegen de voorruit aan zit nog een klein infoscherm met gegevens over de tijd en het momentele verbruik. Gelukkig zit deze verbruiksmeter niet te veel in het oog anders zie je ‘m constant verspringen. Het gemiddelde verbruik weergeven is helaas niet mogelijk

Is de hoofdruimte voorin uitstekend voor elkaar, achterin is dit wel anders. Buiten is de aflopende daklijn al duidelijk te zien en het resultaat is dan ook dat de hoofdruimte achterin niet overhoudt voor personen langer dan 1,75 meter. De beenruimte is voor mensen tot gemiddelde lengte eveneens voldoende, ben je echter langer dan komen de knieën al snel tegen de rugleuning van de voorstoel. De achterbank zit overigens wel lekker. In de voorstoelen zijn opbergopeningen gecreëerd zodat achterpassagiers hun rommel ook kwijt kunnen. Achterin moeten de ramen echter met de hand open geslingerd worden.

De bagageruimte is van zichzelf redelijk van inhoud met 213 liter. Maar geen nood, de achterbank laat zich ontzettend simpel voorover klappen. Ten eerste is de rugleuning volkomen plat op de zitting te leggen en voor maximale laadruimte (562 liter, gemeten tot de raamlijn) is de achterbank in twee delen voorover te klappen door middel van een trekkoordje. Om deze delen dan rechtop te houden zijn ze met een haakje aan de hoofdsteunen van de voorstoelen te verankeren.
De bagageruimte is voorzien een beschermend accessoire, namelijk de antislipmat ter waarde van € 71.

92 pk
116 Nm
175 km/h
11,0 s
onb (6.2) l/100km
148 g/km
G
22%
€ 10.999
€ 12.899
€ 236 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Daihatsu Sirion2 1.3 16 DVVT Comfort

  • Dacia Sandero 1.4 MPI Ambiance

  • Mitsubishi Colt 1.3 Cleartec Intro Edition

  • Fiat Panda 100HP

  • Kia Rio 1.4i 16v LXE Airco

  • Citroën C3 1.4i Ligne Prestige

  • Chevrolet Aveo 1.4 16v LS

  • Volkswagen Polo 1.4 Trendline

  • 2018 - Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet

  • 2017 - Suzuki Swift 1.0 BoosterJet Stijl

  • 2012 - Suzuki Swift Sport 1.6

  • 2011 - Suzuki Swift 1.2 Exclusive

  • 2006 - Suzuki Swift 1.6i Sport

  • 2006 - Suzuki Swift 1.5 GLS GT+