BMW ActiveHybrid X6

Jan Westerhof - 20 juni 2010

Terugvallen op clichés

Maar ook op de snelweg brengen de elektromotoren een voordeel: de elektromotor wordt dan door middel van nauwelijks waarneembare schokjes opgeladen en die energie wordt bij de eerstvolgende acceleratie ingezet om de achtcilinder te ontlasten. De harmonie en het onmerkbare samenspel van de elektromotoren, de dynamo’s en de verbrandingsmotor kun je in het iDrive-scherm perfect volgen en maakt je bewust van de intelligentie van het systeem. Deze bewustwording komt er pas echt als je daadwerkelijk gas geeft. Want de ActiveHybrid is door zijn combinatie van een 'powerhouse' V8 en een koppelrijke elektromotor niet gewoon snel, hij is ontaards snel. Hij voelt ook niet gewoon krachtig aan, maar het voelt alsof de auto een enorm surplus aan vermogen heeft. Zelfs clichématige zinsconstructies als ‘in je stoelen gedrukt’ en ‘altijd superveel power’ of ‘zelfs ver boven de 200 nog snel’ zijn understatements. Sowieso als je jezelf realiseert dat er 2.5 ton naar de horizon gekatapulteerd wordt. En dat het geluid: een heerlijk gedecideerde V8-sound en af en toe een licht gefluit van de turbo’s. Het hoeft verder waarschijnlijk ook geen betoog dat de CVT-automaat met zeven voorgeprogrammeerde verzetten geen wanklank te horen krijgt. Een alerte transmissie met onmerkbaar schakelende overgangen én een zeer direct reagerende kickdown: dat verwacht je en wil je ook gewoon met een X6.

485 pk
780 Nm
236 km/h
5,6 s
12,4 (9.9) l/100km
231 g/km
F
22%
€ 130.498
€ 139.738
€ 2.562 / maand
€ 415 - € 475 / kwartaal
  • Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE

  • Audi Q7 4.2 TDI quattro Pro Line+ S-Line

  • Volkswagen Touareg 4.2 V8

  • Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic

  • Infiniti FX50 S 5.0 V8 VVEL

  • 2016 - BMW X6 M 4.4 V8

  • 2012 - BMW X6 M50d

  • 2008 - BMW X6 xDrive35d High Executive