Mitsubishi i-MiEV

- 3 maart 2011

Kilometerkostprijs

Ook kostentechnisch maakt de kleine Japanner goede sier. De kilometerkostprijs is los van de aanschafprijs zeer laag vanwege de lage energiekosten, maar ook de door vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en bijtellingsplicht en de kleine hoeveelheid benodigd onderhoud. Thuis kan je de auto ideaal aan de goedkopere nachtstroom hangen en in veel steden mag je hem gratis aan een oplaadpaal prikken. Dat klinkt ideaal en dat is het bij de meeste genoemde zaken ook, behalve voor het laatste punt. Zo'n oplaadpaaltje is namelijk moeilijk gevonden buiten de grote steden in de Randstad. Daarnaast blijken veel plekken alleen maar voorzien van een 230V-aansluiting en zes, zeven uur opladen bij een tussenstop is niet echt ideaal. Met krachtstroom moet je in een half uurtje de boel weer voldoende kunnen opladen. Dat is nog een keer een mooi excuus voor een bak koffie onderweg, maar tijdens het ophalen van de auto bleken de palen langs de zorgvuldig uitgestippelde route niet te gebruiken bij afwezigheid van de beheerder van de palen. Het resultaat: een draak van een reis waarbij vijf uur benodigd was om van Hoofddorp naar Zwolle te komen, een afstand van 130 kilometer. Daar kan het merk Mitsubishi niet zoveel aan doen, maar het geeft wel aan dat de auto minder geschikt is voor grotere afstanden, maar bovenal dat Nederland zelfs nog niet een klein beetje klaar is voor elektrisch vervoer.

67 pk
180 Nm
130 km/h
15,9 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 32.830
€ 32.830
€ 328 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Opel Meriva 1.3 CDTi ecoFLEX Cosmo

  • Lancia Musa 1.4 16v Platino