Audi A7 Sportback 3.0 TDI quattro Pro Line +

- 18 maart 2011

Drie-in-één

Een grote verrassing kun je de komst van de A7 eigenlijk niet noemen, ondanks dat het een heel nieuw model is. Al enkele jaren lijkt Audi namelijk verwikkeld in een wedloop met BMW en Mercedes-Benz om zoveel mogelijk niches in de markt op te vullen. Eerder timmerden de Duitsers het gat tussen de A4 en de A6 al dicht met de A5 Sportback en nu moet de A7 Sportback een trapje hogerop hetzelfde doen tussen de A6 en Audi's vlaggenschip, de A8. Omdat die ruimte niet heel groot is, herhaalt Audi de truc die het eerder met de A5 Sportback uithaalde door de A7 als vierdeurs coupé in de markt te zetten. Dat maakt gelijk duidelijk waar Audi met de A7 op mikt: het merk uit Ingolstadt zet zijn zinnen op het succes van de Mercedes-Benz CLS, die jarenlang dit niche-rijk voor zich alleen had en waarvan de tweede generatie sinds kort in de startblokken staat. Om dat succes te evenaren is de A7 Sportback volgens z'n schepper tegelijkertijd sportief als een coupé, praktisch als een Avant en luxueus als een limousine. Klinkt goed, maar hoe zit dat in werkelijkheid? Is de A7 Sportback daadwerkelijk '3-in-1' of gaat Audi zich hier te buiten aan mooipraterij?

245 pk
500 Nm
250 km/h
6,3 s
7,7 (6) l/100km
158 g/km
D
22%
€ 63.620
€ 103.018
€ 1.889 / maand
€ 528 - € 569 / kwartaal
  • Jaguar XF 3.0 Diesel S Portfolio

  • Mercedes-Benz E-Klasse E300 BlueTEC Avantgarde

  • Lexus GS 450h F Sport Line

  • Mercedes-Benz CLS 350 Edition 1

  • Mercedes-Benz CLS 280 Prestige Plus

  • Honda Legend 3.5 V6

  • Infiniti M35h GT Premium

  • Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde