Mercedes-Benz SLK 200 BlueEFFICIENCY

Harold Rolloos - 15 augustus 2011

Open, open, open!

Het dak open, dat is toch de reden waarom je een SLK aanschaft. De spaarzame momenten voor open rijden die zich tijdens onze testperiode aandienden, grepen we dan ook met beide handen aan. Het dak vouwt zich - alleen in stilstand - mooi op in de bagageruimte en het is tijd om te gaan. Al snel valt op dat de wind bij snelheden boven de tachtig kilometer per uur vrij spel heeft in het interieur. Mercedes-Benz heeft daar wat op gevonden: de Airguide. Het is een draaibaar en doorzichtig windschot aan de achterkant van de rolbeugel. Erg slim bedacht en ook bijzonder praktisch, al heeft de bestuurder er duidelijk meer profijt van dan de passagier, omdat het systeem meer wind aan de passagierszijde veroorzaakt door de stand van de windschotten. Ook deze SLK is voorzien van de Airscarf dat warme lucht uit een rooster onder de hoofdsteun blaast. Erg prettig om tijdens koelere dagen toch open te kunnen rijden, al gaat het effect snel verloren als je zelf een hoge kraag of sjaal draagt tegen de kou. Met het dak gesloten hoef je hier dus geen gebruik van te maken, maar is het rijden in de SLK wel minder leuk. Mercedes-Benz heeft hier als antwoord het panorama variodak op, waardoor je ook gesloten de zon of sterrenhemel kunt zien. Leuk bedacht, maar het cabriogevoel zal het nooit evenaren.

184 pk
270 Nm
240 km/h
7,3 s
7,0 (6.1) l/100km
142 g/km
E
22%
€ 47.400
€ 63.416
€ 1.163 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Lexus IS 250C Executive

  • Volvo C70 2.0D Powershift Intro Edition

  • Infiniti G37 Cabrio GT Premium

  • 2017 - Mercedes-Benz SLC 43 AMG

  • 2009 - Mercedes-Benz SLK 350 Prestige Plus

  • 2005 - Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor