Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium

Arnold van Schepen - 19 november 2011

Vloeiend rijden

Zeg je Ford, dan zeg je buitengewone wegligging. We hadden al ervaren dat de jongste Ford Focus daarin geen uitzondering is. Sterker nog, geen van zijn directe concurrenten rijdt zo fijn. Rijden met de Focus is een inspirerende bezigheid. Het is als schrijven met een goed in de hand liggende, fijn schrijvende pen. Je handschrift wordt er doorgaans netter van en je schrijft vervolgens veel meer met de hand. Zoiets heeft de Focus ook: je rijstijl wordt er ongemerkt mooi vloeiend van. De communicatie tussen het stuur en het onderstel verdient een pluim. We namen de proef op de som en stuurden in een lange bocht bewust de berm in. De zijwaartse kracht en het plotselinge uitveren van een voorwiel brengen de Focus niet van de wijs, in het stuur voel je dat beide voorwielen niet op dezelfde ondergrond rijden maar desondanks de stuurbeweging keurig opvolgen. Van de krachten die op dat moment op het onderstel en de carrosserie werken voel je in het stuur niets. Nog een voorbeeld: we nemen een korte uitvoegstrook die met een rechts-links slinger aansluit op een N weg. Bewust houden we het tempo hoog op de uitvoegstrook om vervolgens stevig remmend door de slinger te rijden. De reactiekrachten op de vooras zijn niet voelbaar in het stuur terwijl je de auto heel secuur door de bochten kunt loodsen. Voorbeeldig.

Toch komen twee opmerkingen die we in de eerdere Focus-tests noteerden weer voor de geest. Bij heel kleine stuuruitslagen (die je bij rustig inhalen op de snelweg maakt) is de besturing iets te licht. Iets meer weerstand, dan wel gevoel, zou wenselijk zijn. De tweede opmerking met betrekking tot het stuur is de afmeting van het stuur zelf: een enigzins kleinere diameter zou prettig zijn. Bovendien zou een kleinere stuurwieldiameter onze eerste opmerking ongedaan maken. Ook over de versnellingspook maken we een kleine kanttekening: de huidige heeft een vrij lichte pookknop. Een zwaardere zou het schakelgevoel helemaal perfect maken. Net als een kleinere slag, wanneer de pook in een even versnelling staat, staat 'ie net iets te ver naar achteren. Zodra je schakelt zit je met je elleboog tegen de rugleuning en moet de pols in de positie "slap handje" om de pook te kunnen hanteren. Allemaal opmerkingen met de toevoeging "iets" en "enigszins", erg persoonsgebonden en geen grove steken die Ford heeft laten vallen.

150 pk
240 Nm
160 km/h
8,7 s
6,7 (6.2) l/100km
139 g/km
C
22%
€ 18.745
€ 33.285
€ 610 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Suzuki Kizashi 2.4 Sport

  • Volkswagen Jetta Hybrid Comfortline

  • Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo

  • Renault Fluence Z.E. Dynamique

  • Volkswagen Jetta 1.2 TSI Comfortline

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost