BMW M5

- 10 februari 2012

Omstandigheden

Dat geldt overigens ook voor de SMG-transmissie die in het E60-model zat. Spectaculair was het wel, om met brute klappen door de versnellingen te gaan, maar elke keer met een whiplash de auto uitstappen gaat ook een keer vervelen. Daar heeft de DCT-bak, standaard in de M5, gelukkig geen last van. Met zijn dubbele koppeling kan deze - mits gewenst - zijdezacht schakelen. Ook de nieuwe M5 is weer uitgerust met launch control, waarmee je gecontroleerd vanuit stilstand wordt gekatapulteerd naar hoge snelheden. Erg vermakelijk, onder de juiste omstandigheden.

Van juiste omstandigheden is helaas geen sprake tijdens onze testperiode. Het kwik komt niet boven de min drie, af en toe sneeuwt het licht en de achterwielen zijn geschoeid met Michelin Super Sport zomerbanden. Laten we het positief bekijken: het grensgebied is zo wel heel bereikbaar. Volgas optrekken is een grote uitdaging, zelfs in de derde versnelling zien we regelmatig het traction control lampje knipperen. Het is vloeken in de kerk, maar vierwielaandrijving zou nu wel van pas komen. Rijd je rustig, met alle hulpsystemen in maximale staat van paraatheid, dan heb je geen centje pijn.

560 pk
680 Nm
250 km/h
4,4 s
13,6 (9.9) l/100km
232 g/km
G
22%
€ 132.285
€ 141.093
€ 2.587 / maand
€ 265 - € 303 / kwartaal
  • Jaguar XFR 5.0 V8 Supercharged

  • Maserati Ghibli S Q4 3.0 V6 Bi-Turbo

  • Mercedes-Benz CLS 350 Edition 1

  • 2017 - BMW 5 Serie Touring 520d Luxury Line

  • 2017 - BMW 5 Serie 530i xDrive High Executive

  • 2013 - BMW 5 Serie Sedan 518d Business

  • 2010 - BMW 5 Serie Touring 520d High Executive

  • 2010 - BMW 5 Serie 523iA High Executive

  • 2010 - BMW 5 Serie 530d High Executive

  • 2008 - BMW M5 Touring

  • 2007 - BMW 5 Serie 525i High Executive

  • 2006 - BMW 5 Serie Touring 530i High Executive