Peugeot 508 SW RXH HYbrid4

Arnold van Schepen - 14 juli 2012

Gewichtige zaken

Het gecombineerde vermogen en koppel van beide motoren bedraagt 200 pk en 450 Nm, mooie waarden, maar de RXH weegt 1.745 kilo. De 3008 Hybrid4 die we recentelijk testten is met deze aandrijflijn bij tijd en wijle een rappe auto, maar dat gaat voor de RXH niet op. Het totaalgewicht drukt de acceleratiecijfers, de GT uitvoering met 2.2 liter diesel is duidelijk vlotter. Nu presenteert Peugeot de RXH ook niet expliciet als snel topmodel en daar zullen we de auto ook niet op afrekenen. Als we de RXH benaderen als cruiser voor lange afstanden wordt het een ander verhaal. Om te beginnen met zitcomfort: de stoelen zitten aangenaam stevig en door de vele elektrische instelmogelijkheden zal iedereen met een lichaamslengte tussen de 1.60 en 2.10 een prettige zitpositie vinden. Zoals gezegd is de dieselmotor aangenaam stil en ook van windgeruis heb je in het interieur amper last, stille interieurs zijn onderhand spreekwoordelijk voor Peugeot.

Maar het veercomfort dat Franse auto's volgens de zegswijze kenmerkt gaat niet helemaal op voor de RXH. Met het oog op de toegenomen wagenhoogte en het voertuiggewicht heeft Peugeot de RXH voorzien van een straffere vering. Het moet gezegd: de RXH vaart er wel bij, de carrosserie helt weinig over in snelle korte bochten en op lange glooiingen in de snelweg beweegt de auto nauwelijks. Met name in het betere bochtenwerk zou je de auto geen rijklaar gewicht van bijna 1.800 kilo toedichten, dat heeft Peugeot goed voor elkaar.

De autobahn en aanverwante snelheden schuwt de 508 RXH niet, al zou de besturing rond de middenstand iets meer mechanische weerstand mogen hebben. Mocht je terechtkomen op een Duitse snelweg met betonasfalt met de kenmerkende vele dwarsnaden, dan zou je wellicht een iets zachter onderstel wensen. Dergelijke korte oneffenheden worden hoorbaar en voelbaar doorgegeven en dat is op de lange afstand vermoeiend.

163 pk
300 Nm
213 km/h
100,0 s
6,3 (4.1) l/100km
107 g/km
B
22%
€ 50.020
€ 56.160
€ 1.030 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • Subaru Outback 2.0D Lineartronic Executive AWD

  • Jeep Cherokee 2.0 CRD Longitude

  • Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TSI

  • 2021 - Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered

  • 2020 - Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure

  • 2018 - Peugeot 508 SW BlueHDi 130 S&S EAT8 Allure

  • 2018 - Peugeot 508 Berline PureTech 225 S&S EAT8 GT

  • 2015 - Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi 180 GT

  • 2012 - Peugeot 508 1.6 e-HDi Active

  • 2011 - Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure