Opel Ampera

- 13 juni 2012

Geen strepentrekker

Zoals te lezen is in het testverslag van de Volt, is de aandrijflijn van de auto bijzonder te noemen. Een echte hybride is het niet, gezien zijn aanzienlijke actieradius op enkel elektriciteit, maar een pure elektrische auto is het ook niet door de aanwezigheid van een zogenaamde 'range-extender'. Eigenlijk kent de auto drie verschillende modi: puur elektrisch en dus gevoed door het accupakket, elektrisch en gebruik van de benzinemotor samen - waarbij de motor de accu bij laadt - en als de accu's dan toch helemaal leeg geraakt zijn is de derde optie de volledige aandrijving via de brandstofmotor in het vooronder.

Voorkeur geniet de aandrijving via de elektromotoren, middels voeding van enkel de accu's. Hierdoor is de auto behoorlijk rap en aangenaam stil. Moet de benzinemotor toch gebruikt worden, dan is de auto voor normaal - vooral Nederlands - gebruik snel genoeg en hoor je de motor alleen een luide keel opzetten bij acceleratie. Vooral bij volledige aandrijving door de motor - maar ook bij de overige twee modi - is de Ampera geen strepentrekker, maar hij voldoet prima. Zoals bij vele auto's worden de fabrieksopgaven niet gehaald, zo ook bij deze auto. De opgave van 2.9 liter per 100 kilometer is alleen haalbaar als de auto elke dag aan de stekker wordt gehangen om de accu weer volledig op te laden. Omdat nog niet overal laadpalen beschikbaar zijn, haalden wij een testverbruik van 4.3 l/100km. Niet slecht voor een auto van dit formaat en de mix van stads- en snelwegkilometers.

86 pk
130 Nm
161 km/h
9,0 s
4,3 (2.9) l/100km
27 g/km
A
22%
€ 45.500
€ 47.400
€ 869 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium

  • Citroën DS5 200 THP Sport Chic

  • Toyota Prius Plug-in Dynamic Business

  • Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium

  • Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line

  • Chevrolet Volt Base