BMW 6 Serie Gran Coupé 640i High Executive

- 30 juni 2012

Aangenaam verblijven

Een eigen klimaatregeling en elektrisch te bedienen zonnerollo's zorgen dat het ook op de tweezits achterbank aangenaam verblijven is. Dankzij de onderhuidse verwantschap aan de welgemanierde 7 Serie hoef je je plek achterin de Gran Coupé bovendien niet met duizeligheid en door elkaar geschudde ledematen te bekopen. Dat vraagt gelukkig geen noemenswaardige offers van het rijplezier, want dat biedt de vierdeurs 6 Serie nog altijd als een echte BMW. De auto stuurt heerlijk communicatief en gaat als op rails de bocht door. Pas wanneer je in snelle bochten het gaspedaal héél stevig tegen de bodem drukt, begint het hoge gewicht z'n tol te eisen en wordt het de imposante neus allemaal wat teveel van het goede.

Onderdeel van de High Executive is het adaptieve onderstel, waarmee je met een druk op de knop het karakter van de Gran Coupé instelt. De Gran Coupé past zich uitstekend aan, zonder overdreven stug of week te worden. Ere wie ere toekomt: dat de 6 uitblinkt uit in elke discipline is een prestatie van formaat, zeker voor een auto met zoveel body. Daarmee is de koek nog niet op: wie ook Integral Active Steering (á 2.132 euro) bestelt, wordt dankzij meesturende achterwielen op nóg meer precisie getrakteerd. Met al die snufjes blijft er maar weinig te wensen over als het om rijplezier gaat.

Ook de aandrijflijn maakt veel indruk. De zes-in-lijn is door de twin-scroll-turbo al vroeg bij de les en heeft weinig moeite om de 640i op snelheid te krijgen. Al bij 1.300 rpm staat de volledige 450 Nm aan koppel paraat, genoeg om in 5,4 tellen naar de 100 km/h te sprinten. Vingervlug, maar ongemerkt gaat BMW's bejubelde achttraps automaat daarbij door z'n verzetten heen. Toeren maken is geen must, dus blijft het aangenaam rustig aan boord en is het verbruik de lachende derde. In de sportieve rijmodi klimt de drieliter wat hoger in de toeren en reageert 'ie net even feller op het gas. Dat de onvervalste zescilinderroffel zich dan ook beter laat horen, is misschien nog wel het beste excuus om af en toe de Sport-knop in te drukken.

320 pk
450 Nm
250 km/h
5,4 s
9,8 (7.7) l/100km
179 g/km
D
22%
€ 94.400
€ 141.656
€ 2.597 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Jaguar XFR 5.0 V8 Supercharged

  • Maserati Ghibli S Q4 3.0 V6 Bi-Turbo

  • Mercedes-Benz CLS 350 Edition 1

  • 2011 - BMW 6 Serie Coupé 640i High Executive

  • 2011 - BMW 6 Serie Cabriolet 650iA High Executive

  • 2007 - BMW 6 Serie Coupé 635d High Executive