MINI Roadster Cooper S John Cooper Works

- 29 juli 2012

Fetish voor tuimelschakelaars

Sla je het portier open, dan volgt een feest van herkenning. Buiten de schuiner staande voorruit is het uitzicht vanaf zowel de bestuurders- als de bijrijdersstoel niet bijster anders dan bij alle andere modellen van MINI - de Countryman uitgezonderd. Vanaf de met leer beklede stoelen kijk je uit over een dashboard dat duidelijk gebaseerd is op de aloude Mini die tot 2000 is geproduceerd, maar die van alle moderne gemakken van deze tijd is voorzien. In het midden van het dashboard fungeert de grote snelheidsmeter ook als plek voor het audiosysteem en het navigatiesysteem, die zich simpel laten bedienen met de kleine 'joystick' achter de versnellingspook.

Tuimelschakelaars zijn waarschijnlijk een fetish van de ontwerper van het binnenste van de MINI. Zowel onderin de middenconsole als aan de bovenrand van de voorruit zijn deze bijzondere bedieningsknoppen te vinden. Hoewel ze er apart uitzien is het bedieningsgemak niet altijd gewaarborgd. Vooral voor de bediening van de elektrische ramen zou het een stuk handiger zijn als er gewone knoppen in de portieren gemonteerd zouden zijn, in plaats van de kleine schakelaars in de middenconsole. Waar het dashboard, de middenconsole en de stoelen gelijk zijn aan bijna alle andere MINI's, houdt dit achter de voorstoelen op.

Door het ontbreken van een achterbank is er achter de voorstoelen wat ruimte voor klein grut en bovenal voor de cabriokap. Deze kap laat zich eenvoudig en snel met de hand bedienen door een grote hendel om te draaien en de kap achter je te laten zakken. Hoewel een elektrisch bediende kap voor minder handelingen zorgt, is de handbediening een stuk sneller en lichter. Waarbij het laatste de rijeigenschappen bevoordeelt. Al lijkt de cockpit door het lagere dak en de schuine voorruit niet al te ruim bemeten, schijn bedriegt in deze. Ook voor langere bestuurders en passagiers is ruim plek en de stoelen kunnen verrassend ver naar achteren worden geschoven. Daarbij is boven het hoofd met gesloten dak nog ruimte over en met een geopend dak zit een bestuurder of passagier van meer dan 1,80 meter niet vol in de wind.

Al is de MINI Roadster in de geteste uitvoering niet goedkoop, het materiaalgebruik op het dashboard doet niet erg luxueus aan. Er is vooral gebruik gemaakt van kunststoffen die er niet alleen niet goed uitzien, maar ook keihard zijn. Doordat de Roadster op dezelfde basis staat als de driedeursuitvoering en een achterbank ontbreekt, is de bagageruimte met 240 liter niet eens zo slecht. Praktisch is deze bagageruimte enkel voor tassen en kleinere voorwerpen te gebruiken, gezien de beperkte hoogte.

211 pk
280 Nm
237 km/h
6,5 s
8,8 (7.3) l/100km
169 g/km
G
22%
€ 26.995
€ 50.421
€ 924 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Morgan 3 Wheeler 2.0 V-Twin

  • Lotus Elise S Black Style Pack