Audi A8 Hybrid Pro Line +

Arnold van Schepen - 17 augustus 2012

Ruwe kantjes

Zowel in de Comfort- als Dynamic stand van de Audi Drive Select verlopen de gangwissels vlot en soepel, met als enige verschil dat de software de motor in de Dynamic-stand verder in toeren laat trekken en eerder terugschakelt. Uiteraard is de gasrespons merkbaar vlotter en worden de demping en besturing aangepast. Maar de weerstand in het stuur en de centrerende werking zijn in deze modus een tikkie te zwaar, waardoor het een beetje gekunsteld aanvoelt. Dat is het best merkbaar op lange doordraaiers op een klaverblad, je armen moeten continu kracht leveren om een constante radius te rijden. Vanuit de stuurinrichting krijg je te weinig feedback over hetgeen zich onder de wielen afspeelt. Goed, de A8 Hybrid is geen S8 en wordt door Audi ook niet aangeprezen als een uitgesproken dynamische auto. Het wordt een ander verhaal als je gaat rijden zoals het hoort met een CEO, zijne excellentie of hare majesteit op de achterbank.

In de Comfort-stand komen de sterke punten van de A8 boven: doordat de motor lager in toeren blijft en de bak eerder opschakelt, blijft de rust in het interieur constant. Dankzij de luchtvering en hogere bandwangen is het comfort voor de inzittenden groot. Alleen met dwarsrichels kan de demping minder goed uit de voeten, deze worden vrij duidelijk doorgegeven aan de carrosserie. Als je de A8 Hybrid benadert als een auto die door kundige directiechauffeurs wordt bestuurd, begrijp je dat onze overheid er al de nodige in haar wagenpark heeft.

In de EV-modus maak je op lagere snelheden een gracieuze entree en kun je vervolgens statig, soepel en geruisloos vertrekken. Het is dan wel zaak dat de tractiebatterij, die een aanzienlijk deel van de kofferbak inneemt, voldoende opgeladen is. Maar zodra de elektronica besluit dat de benzinemotor bijgeschakeld moet worden voor de aandrijving, komen de ruwe kantjes van de Hybrid-aandrijflijn aan het licht, zoals we die van de Q5 Hybrid nog kennen. Wanneer je tot stilstand afremt en de elektromotor laadt op dat moment de accu's op, dan neemt het remmende koppel van de elektromotor toe zodra de bak terugschakelt. In de praktijk betekent dit dat bij een constante kracht op het rempedaal de auto schokkend afremt zodra de bak terugschakelt. De techniek maakt het de bestuurder lastig om vloeiend tot stilstand te komen, en dat is nou net iets waarin een directieauto zou moeten uitblinken.

245 pk
480 Nm
235 km/h
7,7 s
7,5 (6.3) l/100km
147 g/km
A
22%
€ 93.900
€ 126.389
€ 2.317 / maand
€ 265 - € 303 / kwartaal
  • BMW 7 Serie 730d xDrive

  • Fisker Karma EcoSport

  • Volkswagen Phaeton 3.0 TDI Highline Lang

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang

  • Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB

  • Porsche Panamera S Hybrid 3.0 V6

  • 2014 - Audi A8 Lang 4.2 V8 TDI quattro Pro Line plus

  • 2013 - Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line +

  • 2010 - Audi A8 4.2 TDI Pro Line +

  • 2010 - Audi A8L 6.3 W12 quattro

  • 2008 - Audi A8 2.8 FSIe Pro Line +