Toyota GT86 2.0 D-4S

- 16 september 2012

Functioneel

Binnenin de GT86 is een hoofdrol weggelegd voor twee serieuze sportstoelen. Ze zijn in het zwart uitgevoerd, met een rode bies ter hoogte van de schouders. De zitpositie is extreem laag, wat goed past bij een auto als deze. Hoewel de verstelmogelijkheden beperkt zijn, zitten de stoelen heel prettig. Enige nadeel is dat ze bovenaan wat smal zijn voor de wat breedgeschouderde medemens. In het algemeen is het interieur vrij sober, of functioneel, zo je wilt. Zo telt de middenconsole slechts drie draaiknoppen en vijf tuimelschakelaars. That's it. Uiteraard is het instrumentarium volledig gericht op sportiviteit. Dat is vooral te zien aan de grote centrale toerenteller, die - net als de snelheidsmeter - zo gedraaid is, dat het optimale bereik bovenin beeld staat.

Bij een compacte sportwagen ligt de nadruk uiteraard minder op binnenruimte. Er ís een achterbankje, maar tenzij je graag de band met je chiropractor wilt versterken, moeten we het gebruik daarvan afraden. Kleine kinderen kunnen er plaatsnemen, mits de vóórzitters hooguit van modale lengte zijn. We hebben zo'n vermoeden dat de gemiddelde GT86-rijder de achterbank eerder als verlengstuk van de bagageruimte zal gebruiken. Op het gebied van overzichtelijkheid laat de sportcoupé te wensen over. Bij het inparkeren is lastig in te schatten waar de achterkant van de auto zich precies bevindt. Aan de andere kant: hij meet maar 4,24m, dus de meeste parkeerplaatsen zijn ruim genoeg en voor slechts 406 euro kun je parkeersensoren laten monteren.

200 pk
205 Nm
226 km/h
7,6 s
7,5 (7.8) l/100km
181 g/km
G
22%
€ 39.990
€ 42.975
€ 788 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Subaru BRZ 2.0 D-4S Sport Executive