Citroën Berlingo 1.6 VTi Collection

Arnold van Schepen - 3 november 2012

Geslaagde transformatie

Tijdens het rijden merk je dat Citroën (en Peugeot) zorg hebben besteed aan de transformatie van bedrijfswagen naar personenwagen. Met alleen de bestuurder aan boord veert de Berlingo Multispace opvallend comfortabel. We kennen soortgelijke auto's die - net als hun grijskenteken evenknie - enige belading nodig hebben om prettig te veren. Dat is dus niet het geval bij de Berlingo. Of je nu met één man, of volledig bepakt en bezakt rijdt, de Berlingo biedt het spreekwoordelijke Franse veercomfort. Aan de besturing merk je echter wel dat de Berlingo ook een professionele broer heeft: rond de middenstand is de besturing wat indirect en is de weerstand wat lager. Dit resulteert in een rustig stuurgedrag op snelwegtempo, bij stevige zijwind of in het zog van een vrachtwagen zit je niet met verkrampte armen doordat je continu moet corrigeren. Het nadeel is dat je op minirotondes iets meer zit te draaien, maar de Berlingo Multispace is dan ook geen DS 3/4/5.

Dankzij de reguliere Berlingo heeft de Multispace een bagageruimte om ú tegen te zeggen. Met de achterbank in gebruik is er al 675 liter kofferruimte beschikbaar. Die ruimte is bovendien nagenoeg kubusvormig van vorm. Door de ruimtebesparende achterasconstructie slokken de wielkasten amper kofferruimte op. Het wordt helemaal ruim wanneer je de rugleuning en zittingen voorover klapt: dan slikt de Multispace liefst 3 kuub bagage. Omdat de Berlingo een dikke 1,80 meter hoog is, kun je ook tamelijk hoge voorwerpen in de kofferbak kwijt. Je zet zonder moeite drie fietsen achterin. De hoogte heeft tegelijkertijd een nadelige bijkomstigheid, de Berlingo heeft namelijk een gewone kofferklep, en die is begrijpelijkerwijs navenant groot. Je moet daarom goed rekening houden met de uitzwaai van de klep, je moet twee passen terug doen om je neus en aangezicht te beschermen. Gelukkig is onze testauto voorzien van het Pack Detection waardoor de achterruit afzonderlijk te openen is. Kleine spullen kunnen gemakkelijk via de achterruit worden in- of uitgeladen, het achterste deel van de hoedenplank laat zich omklappen waardoor de kofferruimte eenvoudig bereikt kan worden.

120 pk
160 Nm
177 km/h
12,6 s
7,9 (7.3) l/100km
169 g/km
F
22%
€ 21.250
€ 25.815
€ 473 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Mercedes-Benz Citan Combi 109 CDI Ambiente

  • Ford Tourneo Connect 1.0 EcoBoost Titanium

  • Peugeot Partner Tepee 1.6 VTi Outdoor

  • Dacia Dokker 1.2 TCe Lauréate