Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher

Pawel Piotrowski - 9 november 2012

Ruim, ruimer, ruimst

Voor Hyundai heeft de i-modellenlijn in Europa de weg naar erkenning en aanzien vrijgemaakt. Dat smaakt naar meer. Geen wonder dus dat de tweede generatie van de i30 in elk opzicht weer een beetje beter is. Dat geldt ook voor de stationwagon, die vanaf nu niet langer als CrossWagon, maar lekker simpel als Wagon door het leven gaat. De Wagon is 18,5 centimeter langer dan de hatchback en dat zie je terug in de bagageruimte. Met 528 liter is deze niet alleen fors groter dan bij de vijfdeurs (378 liter), maar ook een stuk ruimer ten opzichte van de voorganger. En de i30 CW was met 415 liter al geen kleintje. Voor je gevoel kun je achterin de Wagon een week lang comfortabel kamperen. Zeker wanneer je de rugleuning omklapt ontstaat er met 1.642 liter een laadruimte waar een compacte bestelauto jaloers op zou kunnen worden.

Het herinrichten van de bagageruimte gaat trouwens tamelijk ouderwets. Je moet eerst de zittingen naar voren klappen, pas dan kunnen de rugleuningen worden omgeklapt met een vlakke laadvloer als resultaat. Dat kan eenvoudiger en met minder handelingen. Tijdens het beladen valt de hoger uitgevallen tildrempel op. Bij de voorganger kon je nog alles makkelijk naar binnen schuiven, nu heb je te maken met een kleine opstaande rand. Daar staat tegenover dat de laadvloer tegenwoordig uit meerdere afsluitbare bakken bestaat waarin je kleine voorwerpen kunt opbergen. Superhandig! Mooi is ook het exterieurontwerp van de Wagon. De verschillen met de hatchback zijn minimaal, enkel de aluminiumkleurige dakrails en het fraaie panoramadak (1.995 euro) geven een hint weg. Met het aankruisen van het glazen dak valt wel het standaard aanwezige start-stopsysteem weg. Voor de bijtelling maakt dat niets uit, alle exemplaren op 15 inch wielen vallen in de 20% bijtellingscategorie. Alleen als je 16 inch wielen aankruist (standaard op de i-Catcher) mag je door een iets hogere uitstoot het volle pond bijtellen.

128 pk
260 Nm
193 km/h
11,2 s
5,0 (4.4) l/100km
115 g/km
F
22%
€ 19.795
€ 32.790
€ 601 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport

  • Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline

  • Renault Mégane Estate dCi 110 Bose

  • Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI DSG

  • Toyota Auris Touring Sports Hybrid Lease Exclusive

  • Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business

  • Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack

  • 2020 - Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2

  • 2018 - Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium

  • 2017 - Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition

  • 2015 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition

  • 2013 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Magine

  • 2012 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher

  • 2009 - Hyundai i30 CW 1.4 CVVT DynamicVersion Blue

  • 2009 - Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion

  • 2007 - Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher