Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle

Arnold van Schepen - 16 december 2012

In balans

In 2003 introduceerde Honda de i-CTDI. De eerste eigen diesel van het merk bleek een klap die een daalder waard was. Honda had een ijzersterke reputatie als motorenbouwer, maar desondanks werd de eerste zelfontbrander van Honda met argusogen bekeken. De sceptici werd al snel het zwijgen opgelegd, want de pers en eigenaren waren enthousiast en de Europese 'dieselspecialisten' werden op eigen terrein verslagen. Nu, tien jaar later, staan de zaken er anders voor. Waar ooit een tweeliter nodig was, doet tegenwoordig een zestienhonderd cc motor het werk. Evenveel power, maar minder uitstoot. Nu probeert Honda voor de tweede maal een slag te slaan met de nieuwe 1.6 i-DTEC die in de Civic zijn intrede doet. Volgend jaar wordt 'ie leverbaar, maar wij voelden 'm alvast stevig aan de tand.

120 pk
300 Nm
206 km/h
10,5 s
5,2 (3.6) l/100km
94 g/km
D
22%
€ 19.990
€ 26.990
€ 495 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive

  • Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M

  • Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

  • BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High

  • Toyota Auris 1.2T Aspiration

  • Chevrolet Cruze 2.0D LTZ

  • 2017 - Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

  • 2015 - Honda Civic Type R GT

  • 2014 - Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • 2012 - Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

  • 2007 - Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • 2006 - Honda Civic 1.3i-DSI I-VTEC Hybrid

  • 2006 - Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive