Jaguar XF Sportbrake 2.2D S Sport Business Edition

- 24 mei 2013

Logisch vervolg

Dat de XF een prachtige auto is, wordt door negen van de tien mensen beaamd. Het front heeft dezelfde typische, moderne Jaguarlijnen als de sedan, maar ook aan de achterzijde zien we nog de typische achterlichtunits die verbonden worden door een chromen strip. Het ligt wat voor de hand, maar het is ook letterlijk zo dat het verschil hem in de estate-lijnen zit. Waar je tegenwoordig steeds meer lifestyle-estates ziet waar de vorm duidelijk voorrang heeft op de functie, lijkt Jaguar toch het voordeel aan de functie te hebben gegeven. Met wat optische trucjes maakte Ian Cullum er toch geen standaard bestelwagen van. Zie bijvoorbeeld een zwarte D-stijl en een van het front af steeds breder wordende rand tussen de ramen en de dakrail. De testauto was nog voorzien van een Aerodynamic & Black Pack, maar met name van dat laatste waren we zelf bij deze auto niet zo verrukt. De zwarte omlijsting van de grille en zijramen gaan ten koste van het nodige chroom, wat naar onze smaak beter staat bij de Rhodium Silver lak. Wellicht dat het stoere effect van het zwart beter uitkomt bij bijvoorbeeld een bordeauxrode lak. Net als bij de sedan zouden we ook hier liever aan beide zijden een uitlaat zien, desnoods iets beperkter van omvang, maar het is een keuze van Jaguar om dit voor te behouden aan de sterkere motoren.

200 pk
450 Nm
214 km/h
8,8 s
5,9 (5.1) l/100km
135 g/km
D
22%
€ 54.780
€ 70.000
€ 1.283 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 250 CDI

  • Volvo V70 D3 Ocean Race

  • BMW 5 Serie Touring 520d High Executive

  • 2016 - Jaguar XF 2.0d R-Sport

  • 2012 - Jaguar XFR 5.0 V8 Supercharged

  • 2011 - Jaguar XF 2.2D

  • 2009 - Jaguar XF 3.0 Diesel S Portfolio

  • 2008 - Jaguar XF 2.7D Premium Luxury