Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography Dynamic

Pawel Piotrowski - 7 oktober 2013

Performance enhancement

Onder de streep is de nieuwe Sport echter wel een goede deal. Hij is lichter, sneller, luxer en last but not least een flinke smak goedkoper geworden. Op de SDV6 scheelt het slechts vijf mille, maar bij de 5.0 V8 Supercharged zijn dat er al twintig. Met het verschil dat je in je zak houdt kun je ‘m ongeveer 125 keer voltanken. Desondanks blijft de diesel de verstandigere optie. En niet eens de mindere. Zowel de TDV6 als SDV6 hebben een paar pk’s erbij gewonnen en zijn nu gekoppeld aan de briljante ZF-transmissie met acht versnellingen. In combinatie met de lagere body mass index zorgt dit voor een indrukwekkende prestatietoename. De 3.0 dieselmotor is onveranderd soepel van karakter, maar sleurt de Sport nu in 7,2 seconden van stilstand naar 100km/h. Een zogenaamd performance enhancement verhoogt daarnaast de topsnelheid van de Autobiography Dynamic van 210 naar 222km/h. In de V8 Supercharged kun je zelfs 250 aantikken.

En toch, rijdend met de nieuwe Range Rover Sport krijg ik niet meteen de drang om de natuurkundige grenzen op te zoeken. Veeleer leent zich de smeuïge aandrijflijn voor een ontspannen en relaxte rijstijl. Je wordt niet door elkaar geschud of gebombardeerd met artilleriegeschut uit de uitlaatmonden. De diesel doet zijn werk in stilte en de automaat schakelt onmerkbaar op en neer tussen de acht versnellingen. Op veel momenten komt de naald van de toerenteller niet boven de 2.000tpm uit en benut je slechts een gedeelte van de enorme power reserve. De vorige generatie moest je nog een beetje dwingen om vaart te maken, bij de nieuwe gaat het allemaal een stuk gemakkelijker. Een andere sterke verbetering zijn de flink gereduceerde koetswerkbewegingen. Vooral bij het aanremmen wilde de vorige generatie behoorlijk duiken, de nieuwe Sport gaat soevereiner om met dergelijke manoeuvres.

Dat maakt ‘m echter niet meteen tot een lichtgewicht sportwagen, je voelt nog steeds goed dat je met een grote en zware auto onderweg bent. Het stuurgevoel is een stuk exacter geworden en in bochten helt de koets nu ook zonder het optionele Dynamic Response en Torque Vectoring systeem minder over. Maar je gaat met de Range Rover Sport niet voor je plezier even een klaverblad ronden of een track day opzoeken. Hij kan het zeker aan, maar je gevoel zegt dat het niet klopt. Wees echter gerust. De nieuwe Sport gaat niet alleen beter om met bochten, hij is ook stukken comfortabeler geworden. Onroad dribbelt de Range een stuk minder en ook het vermoeiende rollen over de lengteas is grotendeel geëlimineerd. Een andere prettige bijkomstigheid van het geavanceerdere chassis, de lagere massa en nieuwe transmissie is het lagere verbruik. Was de voorganger met moeite onder 10 liter te houden, de nieuwe Sport nam tijdens de testperiode genoegen met 8,7 liter per honderd kilometer.

292 pk
600 Nm
222 km/h
7,2 s
8,7 (7.5) l/100km
199 g/km
C
22%
€ 83.500
€ 128.360
€ 2.353 / maand
€ 596 - € 643 / kwartaal
  • Mercedes-Benz GLE 450 4Matic AMG Premium Plus

  • Volkswagen Touareg 3.0 TDI Atmosphere

  • Mercedes-Benz GLE Coupé 350 d 4MATIC

  • Audi Q7 3.0 TDI Pro Line S

  • 2016 - Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE

  • 2015 - Land Rover Range Rover SDV6 Hybrid Autobiography

  • 2013 - Land Rover Range Rover 5.0 V8 Supercharged Vogue

  • 2013 - Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige

  • 2012 - Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Autobiography

  • 2011 - Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige

  • 2011 - Land Rover Range Rover 4.4 TDV8 Autobiography

  • 2011 - Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury

  • 2010 - Land Rover Range Rover V8 Supercharged Autobiography

  • 2008 - Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE