BMW X5 xDrive30d High Executive

Pawel Piotrowski - 24 januari 2014

Wiedererkennungswert

Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe BMW X5 niet meer dan een facelift te zijn, maar bij een tweede inspectie wordt duidelijk dat de verschillen met de voorganger minstens zo groot zijn als tussen de eerste en tweede generatie. Van een designrevolutie is geen sprake; de gelaatstrekken van de voorouders zijn nog overduidelijk aanwezig in het ontwerp. Vooraan sieren scherper gesneden lichtunits het front. Ze sluiten naadloos aan op de driedimensionaal uitgewerkte grille met dubbele nieren, net zoals bij de 3 Serie. Qua afmetingen is de nieuwe X5 slechts gering gegroeid; voor het forsere voorkomen zijn vooral de gewijzigde proporties verantwoordelijk. Zo staat de neus steiler in de wind en loopt de achterkant rechter af. Het is even wennen dat de nieuwe X5 minder gedrongen oogt dan z'n voorganger, maar het nieuwe silhouet heeft zeker een hoge Wiedererkennungswert.

Grotere veranderingen zijn met name op detailniveau terug te vinden, en dan vooral op het gebied van aerodynamica. De voorbumper is voorzien van Air Curtains, die de luchtstroom opsplitsen en om de auto geleiden. Air Breathers in de zijschermen voorkomen het ontstaan van luchtwervelingen in de wielkasten; de uitstroomopeningen hebben dus ook echt een functie. Aan de achterzijde zijn tot slot opvallende Aero Blades in het ontwerp opgenomen. Al deze innovatieve aanpassingen hebben resultaat: de luchtweerstand van de nieuwe X5 bedraagt nog maar 0,31 CW. Prachtige techniek natuurlijk, maar de doorsnee koper zal zich veel meer bezighouden met de aankleding van zijn of haar BMW X5. De keuze is overdonderend en het oerwoud aan verschillende opties, velgen, lakkleuren en exterieurdesignpakketen bijna niet te overzien. Heerlijk, al die individualiseringsmogelijkheden, maar zo langzaamaan begint BMW te overdrijven. Valt de keuze op 'Pure Excellence' of 'Pure Experience'? Of toch maar het vertrouwde M-sportpakket? Je moet het maar zo zien: er is voor iedere smaak wat wils.

258 pk
560 Nm
230 km/h
6,9 s
9,0 (6.2) l/100km
162 g/km
D
22%
€ 69.500
€ 112.442
€ 2.061 / maand
€ 562 - € 606 / kwartaal
  • Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic

  • Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury

  • Mercedes-Benz GLE CoupĂ© 350 d 4MATIC

  • Volkswagen Touareg 3.0 TDI R-Line Edition

  • Audi Q7 3.0 TDI Pro Line S

  • Lexus RX 450h Hybrid AWD President Line

  • Mercedes-Benz GLE 250 d 4MATIC

  • Infiniti FX 30d S Premium

  • 2007 - BMW X5 3.0d High Executive