BMW i3

- 21 februari 2014

Originaliteitsprijs

Ook binnenin is die originaliteit aanwezig. Door de slimme constructie en handige indeling is de interieurruimte, ondanks de bescheiden buitenmaten, heel aardig. Het hele passagierscompartiment is een uit carbon opgetrokken kooi. Voor de stijfheid is een middentunnel niet nodig en die ontbreekt dan ook. Tussen de voorstoelen vinden we alleen de iDrive-bediening, de elektronische handrem en twee bekerhouders. De automaatbediening zit aan de stuurkolom. Dankzij de 'platte' voorstoelen is de beenruimte op de achterbank niet verkeerd. Qua hoofdruimte zit je tot een lichaamslengte van 1,80 meter zonder problemen. De instap vraagt wel uitleg: de achterdeuren openen 'verkeerdom' (zogenaamde suicide doors) en gaan alleen tegelijk met de voordeuren open.

Naast de handige indeling, is vooral de opgeruimde uitstraling kenmerkend voor de i3. Op het dashboard zien we alleen de meest noodzakelijke knoppen, alle andere functionaliteiten zijn ondergebracht in het centrale LCD-scherm en bedien je via de iDrive-controller. Belangrijke informatie voor de bestuurder wordt getoond op een klein schermpje achter het stuur. De bekleding is een verhaal apart. Hiervoor is gebruik gemaakt van allerlei creatieve toepassingen. Om een voorbeeld te geven: de stof van de stoelbekleding bestaat uit volledig gerecycled polyester, waarvan een groot deel afkomstig is van frisdrankflessen. Voor de portierbekleding en bovenkant van het dashboard is een natuurlijke stof gebruikt, een snel groeiende hennepplant genaamd Kenaf.

170 pk
250 Nm
150 km/h
7,2 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 35.500
€ 47.553
€ 476 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Audi S1 Sportback 2.0 TFSI quattro Ambition

  • 2019 - BMW i3s 120Ah