Mercedes-Benz E-Klasse Limousine E 300 BlueTEC Hybrid Avantgarde Ambition

- 29 mei 2014

Zware jongen

Als je het gaspedaal lift, zie je aan de op '0' springende toerenteller bijvoorbeeld dat de dieselmotor wordt ontkoppeld. Zonder ook maar een druppel brandstof te verbruiken rolt de E-Klasse nog heel lang uit - 'zeilen', zoals dat in hybride-jargon zo mooi heet. Geef je vervolgens gas bij, dan komt de dieselmotor weer tot leven. In theorie zou de E-Klasse ook een kilometer elektrisch moeten kunnen afleggen, maar het blijkt nog een hele klus om dat voor elkaar te krijgen. De minste of geringste beroering van het gaspedaal is namelijk al voldoende om de dieselmotor uit z'n slaap te halen.

Op zichzelf is dat nog niet eens zo erg, want hoewel de dieselmotor in de praktijk bijna altijd aan het werk is, is de E 300 BlueTEC Hybrid toch ontzettend zuinig. Wij scoorden met een vlotte rijstijl al moeiteloos een gemiddeld verbruik van ruim 1 op 18. Da's weliswaar niet zo zuinig als de door Mercedes beloofde 1 op 24, maar met een beetje meer anticiperen en een wat bewustere rijstijl zou je zeker beter dan 1 op 20 moeten kunnen halen. Een prima prestatie, want ondanks de compacte elektromotor is de hybride E-Klasse nog altijd een zware jongen: de Benz weegt 1.745 kg schoon aan de haak, wat zich in bochten al vrij snel vertaalt in onderstuur.

Het rijgedrag van de E 300 BlueTEC Hybrid is verder vooral heel comfortabel: de besturing is licht en weinig communicatief en ook het onderstel is heel smooth afgestemd. Voor een vlotte acceleratie heeft de E weliswaar altijd genoeg vermogen in huis, maar de beide motoren en de 7G Tronic-automaat hebben onder die omstandigheden net even teveel tijd nodig om alert op elkaar te reageren. Een rustige rijstijl past de E-Klasse dan ook beter, temeer ook omdat de motor met een zware rechtervoet nogal rauw klinkt. Met een lichtere pedaalberoering en op kruissnelheden verdwijnt dat rauwe randje wat meer naar de achtergrond, zoals het in een auto van dit kaliber eigenlijk gewoon 'heurt' te zijn.

231 pk
500 Nm
242 km/h
7,5 s
5,5 (4.1) l/100km
107 g/km
B
22%
€ 46.300
€ 72.966
€ 1.338 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • Cadillac CTS 2.0T Premium

  • Jaguar XF 2.0d R-Sport

  • Infiniti M35h GT Premium

  • Volvo S90 T5 Inscription

  • Audi A6 Hybrid 2.0 TFSI Pro Line Plus

  • Volvo S80 D5 Geartronic Summum

  • Lancia Thema 3.0 V6 MultiJet II 239pk Platinum

  • BMW 5 Serie 530i xDrive High Executive

  • BMW 5 Serie Sedan 518d Business

  • 2017 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 200 Avantgarde

  • 2016 - Mercedes-Benz E-Klasse 220d Lease Edition

  • 2013 - Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde

  • 2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet 250 CGI

  • 2010 - Mercedes-Benz E63 AMG

  • 2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 220 CDI BE Avantgarde

  • 2009 - Mercedes-Benz E63 AMG Estate

  • 2009 - Mercedes-Benz E-Klasse Coupé 350 CGI

  • 2009 - Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde

  • 2008 - Mercedes-Benz E-Klasse E300 BlueTEC Avantgarde