Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI

- 31 juli 2014

Focus op zuinigheid

De eerste indruk is alvast positief: als we de sleutel omdraaien, blijkt het rumoerige genagel van de 1.2 TDI te zijn verdwenen, terwijl de volwassen rijeigenschappen van de vorige Polo juist intact zijn gebleven. Eenmaal onderweg wordt het enthousiasme wat getemperd. De fanatieke schakelindicator en de lange overbrengingen van de handgeschakelde vijfbak verklappen dat de 1.4 TDI volledig op zuinigheid is gefocust. Op de snelweg is dat best aangenaam - bij 120 km/h draai je amper 2.200 rpm - maar in de stad moet je de motor echt op toeren houden om zonder horten en stoten vooruit te blijven komen. Boven de 1.800 rpm komt de 1.4 TDI een stuk beter uit de voeten dan de oude 1.2 TDI, maar wanneer de toerenteller daar net onder zakt, is de fut er ook meteen uit. Gelukkig missen de lange overbrengingen hun uitwerking op het praktijkverbruik niet: met een anticiperende rijstijl is een score van tussen de 1 op 20 en 1 op 25 gemakkelijk te realiseren.

75 pk
210 Nm
173 km/h
12,9 s
4,8 (3.1) l/100km
82 g/km
B
22%
€ 13.490
€ 20.368
€ 373 / maand
€ 257 - € 272 / kwartaal
  • Kia Rio 1.1 CRDi Super pack

  • Mazda 2 1.5 90 pk GT-M

  • Suzuki Swift 1.0 BoosterJet Stijl

  • Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive

  • Renault Zoe Zen

  • Suzuki Baleno 1.0 BoosterJet High Executive

  • 2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats

  • 2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus

  • 2011 - Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG

  • 2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG

  • 2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

  • 2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • 2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion

  • 2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline