Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!

- 9 augustus 2014

Blits doch bescheiden

In de basis zijn alle drie auto's gelijk: dezelfde driecilindermotor, hetzelfde onderstel en een voor 99% identiek binnenste. Voor de buitenzijde kreeg elke fabrikant de vrije hand. Vooral de Toyota Aygo heeft een compleet ander design dan de andere twee. Met zijn strakke lijnen en de contrasterende 'X' op de neus zou je niet zeggen dat hij familie is van beide Fransozen. Bij de laatstgenoemden zijn de overeenkomsten - net als bij de eerste generatie - wat groter. Vooral aan de achterzijde en de zijkant lijken de plaatwerkdelen één op één te zijn overgenomen van elkaar. Het neusje is wat duidelijk maakt met welk van de twee merken je te maken hebt. Bij de Citroën zie je invloeden van de DS-lijn en de C4 Cactus. Peugeot heeft gekozen om het wat ingetogener te houden en meer in de pas te laten lopen met de 308. De door ons gereden auto heeft opties die hem wel wat blitser maken. Vooral de fraaie lichtmetalen velgen, de knalrode lak, de chromen spiegelkappen en dito afwerking op de carrosserie en het stoffen dakje. Al met al is de 108 is een auto die op veel opgestoken duimen kan rekenen, zonder daarbij te choqueren.

68 pk
96 Nm
160 km/h
14,3 s
4,3 (3.8) l/100km
88 g/km
A
22%
€ 9.690
€ 14.540
€ 267 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Fiat Panda 1.0 Hybrid Launch Edition

  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-CITE

  • Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line

  • Suzuki Ignis 1.2 Stijl

  • Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition

  • Suzuki Celerio 1.0 DualJet Exclusive

  • Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition

  • Skoda Citigo 1.0 Greentech Elegance