Porsche Cayenne S E-Hybrid

- 14 december 2014

Lekker tegendraads

Gaat Porsche met een hybride aandrijflijn helemaal mee met de trends in autoland, in het interieur gaan ze juist tegen de stroom in. Minder knoppen is het devies bij het gros van de automerken. Bediening geschiedt dan via een centraal scherm, waardoor het aantal knopjes op het dashboard en middenconsole drastisch vermindert. Zo niet in de Cayenne. Tig bedieningsknoppen liggen verspreid over het interieur. Zo op het oog lijkt het een wirwar en weinig toonbeeld van ergonomie te zijn. Toch is dit in de praktijk niet zo. Alles zit behoorlijk waar je denkt dat je het moet zoeken. Het grote voordeel van de 'ouderwetse' keuze is dat je niet door allerlei menuutjes hoeft te scrollen om bijvoorbeeld het onderstel of de gasrespons in te stellen. Een simpele druk op de knop en de Cayenne reageert feller op de bewegingen van de rechtervoet. Hij is er - met deze aandrijflijn - 'al' vanaf zo'n 84 mille, maar kleed je hem aan zoals de auto waar wij mee onderweg zijn , dan word je verzocht 125.029 euro over te maken naar de Porschedealer. Een hoop geld, maar dan heb je ook wel wat.  Onder andere leer zover je oog reikt, een fraai bruin alcantara hemeltje, een uitmuntende klinkend Bose audiosysteem en een navigatiesysteem waarvan de kaart ook tevoorschijn is te toveren in de klokken. Ondanks het feit dat de bagageruimte is geslonken met 90 liter - door het accupakket in de vloer - is de Cayenne nog steeds een praktische auto. Voorin zit je ruim, maar wel 'ingebouwd' tussen de deur en de middentunnel. Dit geeft een extra sportief gevoel. Achterin zit je als in een directielimousine. 

416 pk
590 Nm
243 km/h
5,9 s
12,0 (3.4) l/100km
79 g/km
A
22%
€ 84.500
€ 125.029
€ 2.292 / maand
€ 372 - € 426 / kwartaal
  • Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Premium Edition

  • Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Autobiography

  • Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD R-Design

  • 2010 - Porsche Cayenne Turbo

  • 2007 - Porsche Cayenne S

  • 2005 - Porsche Cayenne 3.2 V6