Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi 180 GT

Pawel Piotrowski - 20 maart 2015

De gedachte leeft voort

Dikke Franse voitures. Ze bestaan gelukkig nog. Even leek het erop dat Peugeot, Citroën en Renault met de witte vlag zouden zwaaien. De Duitse marktdominantie in het hogere prijssegment is simpelweg overdonderend. Kwam je vroeger nog met enige regelmaat een non-conformistische Safrane, XM of 605 op de weg tegen, zo rijdt tegenwoordig iedere hardwerkende VVD'er met een kleurloze BMW 5 Serie of Audi A6. Directe rivalen uit la douce France bestaan dan ook een tijdje niet meer. Maar de gedachte van grootse Franse auto's leeft voort in bijzonder luxueus uitgeruste middenklassers, zoals de 508 GT in deze rijtest.

De speciale GT is alleen in combinatie met de 180pk en 400Nm sterke 2.0 BlueHDi EAT6 aandrijflijn leverbaar. In deze trim is de 508 standaard rijk uitgerust en van onderscheidende details ten opzichte van de doorsnee bread and butter modellen voorzien. Een kenner herkent 'm direct aan het opvallend brede schoeisel, de donker getinte achterruiten en twee trapezoïde uitlaatsierstukken die op een subtiele wijze het krachtpotentieel aan achterliggers kenbaar maken. Met deze Peugeot valt niet te spotten. GT-badges op de voorschermen nemen bij omstanders de laatste twijfels weg; dit is een wolf in schaapskleren. Een fraai detail is de geretoucheerde voorkant met Full LED koplampen en Peugeot-leeuw in de grille. Aan zelfbewustzijn is geen gebrek.

180 pk
400 Nm
226 km/h
8,6 s
5,5 (4.6) l/100km
120 g/km
D
22%
€ 32.590
€ 53.230
€ 976 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Mercedes-Benz C-Klasse Estate C 220 BlueTEC Avantgarde Ambition

  • Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk Style Businessline

  • Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6

  • Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium

  • Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens

  • Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline

  • Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC 180 Type S

  • Volvo V60 Cross Country T5 Nordic+ Luxury Line

  • Subaru Outback 2.5i Lineartronic CVT Premium EyeSight

  • 2021 - Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered

  • 2020 - Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure

  • 2018 - Peugeot 508 SW BlueHDi 130 S&S EAT8 Allure

  • 2018 - Peugeot 508 Berline PureTech 225 S&S EAT8 GT

  • 2012 - Peugeot 508 SW RXH HYbrid4

  • 2012 - Peugeot 508 1.6 e-HDi Active

  • 2011 - Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure