Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi 180 GT

Pawel Piotrowski - 20 maart 2015

Joie de vivre!

De topuitvoering van de Peugeot 508 is standaard aan een automaat met zes versnellingen en koppelomvormer verbonden. In vergelijking met de gerobotiseerde handbak in de 508 1.6 e-HDI schakelt de automatische transmissie veel sneller en zijn de overgangen vloeiender. Dat komt de rust tijdens het rijden ten goede. Stationair en onder vollast is de viercilinder dieselmotor wel hoorbaar aan het werk. Op constante snelheden ebt de geluidsproductie naar de achtergrond weg. Storend is het nooit, maar aan de stille motoren van de Passat kan de Peugeot niet tippen. De EAT6 transmissie schakelt onder normale rijomstandigheden vroeg op en laat de dieselmotor weinig toeren draaien. Bij 130km/h draait het blok slechts 2.000tpm in de zesde versnelling. Dat is brandstofbesparend, maar laat de 508 GT in stads- en fileverkeer ook een beetje apathisch aanvoelen. Je hebt niet echt het idee over deftige krachtreserves te beschikken.

Maar schijn bedriegt. Buiten de stad voelt de aandrijflijn zich meer thuis. Op spontane inhaalacties reageert de 2.0 BlueHDi energiek en daadkrachtig. De automatische transmissie heeft wel een denkseconde nodig om de bijpassende versnelling te selecteren, maar wanneer dat klusje geklaard is versnelt de 508 GT moeiteloos richting horizon en word je stevig in de rugleuning gedrukt. Ook bij hogere snelheden blijft de Peugeot lekker doordenderen en doet die nauwelijks onder voor prestigieus gemotoriseerde premium-Duitsers. Een BMW 520dA Touring kun je op de Autobahn met groots gemak op de hielen zitten. Aan zo'n aanstormende Peugeot in de binnenspiegel moeten sommige autobestuurders nog duidelijk wennen. Na het inhalen zie je een enkeling zelfs een beetje beduusd kijken. Wat was dat?! Zelfs bij stevig bochtenwerk is de GT niet snel uit balans te brengen. Stoïcijns blijft de sympathieke Fransoos de ingeslagen weg volgen. De onderstelafstemming van de 508 GT is straf, maar wel met behoud van voldoende veercomfort. Daarbij is de besturing accuraat en relatief zwaar, zodat de Peugeot ook bij het betere stuurwerk vertrouwenwekkend aanvoelt. Een echte Gran Turismo dus, maar dan met een smakelijk Frans sausje. Dit is typisch een auto waarmee je het liefst lange afstanden met hoge snelheden verslindt, terwijl de gemoedelijke klanken van Joe Dassin, Gerard Lenorman en Yves Montand op hoog volume uit de JBL-speakers knallen. Joie de vivre! Wie zich daarbij af en toe aan de geldende snelheidslimieten houdt kan op een serieuze reikwijdte rekenen. Met een gemiddeld testverbruik van 5,5 liter per 100 kilometer en een 72 liter metende brandstoftank kun je desgewenst 1.300km zonder tussenstop afleggen. Très bien! En zo lever ik aan het einde van de testperiode ietwat onwillend de sleutels van deze grandioze Fransoos in. Voici les clés, merci beaucoup.

180 pk
400 Nm
226 km/h
8,6 s
5,5 (4.6) l/100km
120 g/km
D
22%
€ 32.590
€ 53.230
€ 976 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Mercedes-Benz C-Klasse Estate C 220 BlueTEC Avantgarde Ambition

  • Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk Style Businessline

  • Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6

  • Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium

  • Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens

  • Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline

  • Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC 180 Type S

  • Volvo V60 Cross Country T5 Nordic+ Luxury Line

  • Subaru Outback 2.5i Lineartronic CVT Premium EyeSight

  • 2021 - Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered

  • 2020 - Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure

  • 2018 - Peugeot 508 SW BlueHDi 130 S&S EAT8 Allure

  • 2018 - Peugeot 508 Berline PureTech 225 S&S EAT8 GT

  • 2012 - Peugeot 508 SW RXH HYbrid4

  • 2012 - Peugeot 508 1.6 e-HDi Active

  • 2011 - Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure