Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 Lounge

- 24 maart 2015

Vermogen in overvloed

Omdat de Renegade en de 500X de technische basis delen, is de motorkeuze voor beide identiek. Instapper is een 1.6 zestienklepper met 110 pk die - in tegenstelling tot de Jeep - ook verkrijgbaar is met een uitrustingsniveau van een normaal niveau, maar een navigatiesysteem is niet in combinatie met de instapper te verkrijgen. Wil je dat wel, dan zal je moeten voor een motorupgrade in de vorm van de 1.4 MultiAir benzinemotor met 140 pk. Met deze motorisatie waren wij op pad in en om onze hoofdstad. Zowel in de binnenstad als daarbuiten heb je ruim voldoende aan het vermogen. Al weegt de auto net iets meer dan 1.300 kilo, de standaardsprint naar de '100' gaat onder de 10 seconden. Pas bij 190 km/h is de koek op. Fiat geeft een gemiddeld verbruik op van zes liter per 100 kilometer. Dat hebben we in de beperkte afstand tijdens de test niet kunnen verifiƫren, maar bij de lichtere Punto met deze motor haalden we de fabrieksopgave niet. Anders dan de TwinAir tweecilinders van Fiat doet de 1.4 met vier potten zijn werk in alle stilte. Alleen bij accelereren hoor je hem op de achtergrond, maar op cruisesnelheid is het een oase van rust.

140 pk
230 Nm
190 km/h
9,8 s
6,0 (6) l/100km
139 g/km
D
22%
€ 19.995
€ 26.595
€ 488 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury

  • Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life

  • Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense

  • Jeep Renegade 1.0 GSE T3 Limited

  • Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100

  • Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line

  • Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 pk DynamicLine

  • CitroĆ«n C3 Aircross Puretech 110 EAT6 Shine

  • Hyundai Kona 1.0 T-GDI Premium

  • Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation