BMW 6 Serie GT 630d High Executive

- 25 juni 2018

Staat zijn mannetje

De kracht van BMW's Gran Turismo's zit hem in het combineren van het ruimte-aanbod van een SUV met het rijgedrag van een sedan. Dat gaat ook op voor de 6 Serie GT, want de auto heeft een wegligging die bijna niet onder doet voor de 7 Serie. Ondanks het aanwezige M-sportpakket is de auto in alles afgesteld op comfort. De luchtvering is uitstekend en filtert oneffenheden keurig weg, zonder dat je het gevoel krijgt met een zwevend tapijt rond te rijden. Sportief wordt het nooit, maar in de sportstand heb je wel meer feedback van de auto. Daarbij is de besturing behoorlijk direct en is van overhellen zelden sprake.

Natuurlijk speelt het hogere zwaartepunt de auto parten, maar ten opzichte van het vorige model is de auto ruim 100 kilo afgevallen. Bovendien wordt de auto aangedreven door een heerlijke drieliter zescilinder dieselmotor. Deze motor is ons niet onbekend, maar ook in de 6 GT komt de krachtbron volledig tot zijn recht. De souplesse en geraffineerdheid die gepaard gaan met het versnellen in de BMW, passen volledig bij het karakter van de auto. Je wordt niet uitgedaagd, maar als het moet staat de auto zijn mannetje. Bovendien heeft de automatische versnellingsbak met acht versnellingen geen enkele moeite met het niet misselijke koppel van 620 Nm.

Ook op het gebied van veiligheid heeft de 6 Serie GT veel te bieden. Naast een reeks aan airbags en noodremsystemen, kan de wagen zich autonoom voortbewegen in het verkeer. Het systeem beperkt zich wel tot remmen, sturen en optrekken. Inhalen is er dus niet bij, maar zeker het filerijden wordt er een stuk aangenamer door.

265 pk
620 Nm
250 km/h
6,1 s
8,8 (5.5) l/100km
129 g/km
B
22%
€ 83.922
€ 131.028
€ 2.402 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang

  • Lexus LS 600hL President Line