Volvo V60 D4 Momentum

- 16 oktober 2018

Laatste diesel

Volvo kondigde al weer even geleden heel stoer aan dat ze geen nieuwe dieselmotor meer zouden ontwikkelen. Stoer omdat de bestaande 4 cilinder 2 liter diesel nog behoorlijk jong is. Maar Volvo gaat op dit vlak toch voortvarend te werk. De V60 is de laatste nieuwe Volvo die nog met een diesel kan worden gekozen. In dit geval hebben we te maken met de D4. En die codering staat voor de 190 pk-versie van de 2 liter 4 cilinder. Deze levert een uitermate genereus koppel van 400 Nm bij 1.750 tr/min. Daarmee zet de auto prima prestaties neer. De folder belooft een acceleratie van 0 tot 100 in 7,9 seconden en een topsnelheid van 220 km/h. Typisch is tegelijk wel dat de motor voor maximale prestaties graag op toeren wordt gehouden en dat is niet typisch des diesels.

Wie keurig volgens de principes van het nieuwe rijden snel naar een hoger verzet schakelt, ervaart de D4 met regelmaat als een beetje lui. Wellicht dat de optionele automaat heel anders met de krachtbron omgaat. De D4 en de met 150 pk minder bedeelde D3 zijn de enige motorvarianten in de nieuwe V60 die met een handgeschakelde zesbak te verkrijgen zijn. Een fijne bak overigens met een goede verdeling van de versnellingen. Maar het totale karakter van de V60 vraagt toch echt om een automaat. De handgeschakelde D4 liep tijdens de test gemiddeld 1 op 17 en dat is niet uitzonderlijk. Dit kan deels worden toegeschreven door het bescheiden aantal kilometers dat dit exemplaar achter de kiezen had.

190 pk
400 Nm
220 km/h
7,9 s
5,9 (4.4) l/100km
117 g/km
D
22%
€ 43.995
€ 69.541
€ 1.275 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6

  • Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline

  • Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi 180 GT

  • BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive

  • 2016 - Volvo V60 Cross Country T5 Nordic+ Luxury Line

  • 2013 - Volvo V60 Plug-in Hybrid D6 AWD Summum

  • 2011 - Volvo V60 D3 Summum