NIO ET7 100 kWh

- 27 augustus 2023

Meerdere gedaantes

De NIO ET7 is op dit moment te bestellen met een 75 kWh en 100 kWh batterij. Die laatste is onder de testauto geschroefd en daarmee komt de auto op papier 580 km ver. Dat hoeft echter niet te betekenen dat je tijdens het bezit van de auto altijd op die batterij aangewezen bent. NIO laat je eventueel de batterij 'huren', zodat je die kunt inwisselen voor een ander exemplaar. Daarvoor heeft het Chinese merk door heel Europa al Power Swap stations geplaatst, waarvan op het moment van schrijven zeven in Nederland zijn te vinden. Je kunt dus een kleinere batterij kiezen door het jaar heen en tijdens een vakantiereis voor extra rijbereik opteren.

Bovendien ben je in een Power Swap Station met zo'n vijf minuten klaar (als er niemand voor je is), terwijl een snellaadbeurt toch algauw tientallen minuten duurt. Op dit moment is NIO het enige merk dat op deze manier tegen elektrisch rijden aankijkt en voor een land als Nederland biedt het niet veel meerwaarde. Met een volle batterij rijdt een gemiddelde automobilist immers meer dan een week en in die periode is er altijd wel een loos moment waarin de batterij kan worden opgeladen. Maar op een lange reis zien we zeker heil in deze techniek en biedt NIO echt iets unieks.

Welke batterij je ook kiest, de ET7 heeft altijd 653 pk en een duizelingwekkende 850 Nm aan koppel. Genoeg om de 2,4 ton zware auto in 3,8 seconden naar de 100 km/h te katapulteren. Daarvoor moet je dan wel de Sport-Plus stand selecteren, want in de reguliere of Comfort stand komt de auto behoorlijk tam en daardoor heel rustgevend over. De software maakt dat de auto echt meerdere gezichten heeft en komt in alle gedaantes heel goed voor de dag. De sportiviteit is er na de acceleratie echter wel van af, want de zware auto heeft een heel ongevoelige besturing en voelt al snel log aan.

Ook bij parkeeracties kan de auto zijn flinke postuur niet verdoezelen, want de draaicirkel is fors. Een meesturende achteras, zoals de Mercedes EQS bijvoorbeeld heeft, zou een welkome toevoeging zijn. Over de gehele linie zijn de rijeigenschappen echter dik in orde en is het bewonderenswaardig hoe het merk in zo'n korte tijd op zo'n hoog niveau met een bijbehorende bouwkwaliteit kon komen. Ook het rijbereik is in de praktijk heel bruikbaar, al heeft de auto dat voornamelijk aan zijn grote batterij te danken. Concurrenten van de gevestigde orde, zoals de Tesla Model S en de genoemde Mercedes zijn namelijk veel efficiƫnter in verbruik. Toch kom je een ruime 400 kilometer met de NIO (in de ideale weersomstandigheden waarin de testperiode viel).
Genoeg actieradius om zonder laadstress een verre reis te maken, al valt het snellaadvermogen van 125 kW best tegen. Ook dat doen de concurrenten een stuk beter, maar die hebben dan weer geen Power Swap Stations.

653 pk
850 Nm
200 km/h
3,8 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 72.900
€ 93.900
€ 939 / maand
€ 0 / kwartaal