Lexus LS 460 President

Michel van Breugel - 21 februari 2007

Het rijden

Volgens Lexus legt de LS 460 de lat in de automobiele topklasse weer een stukje hoger. Een voorbeeld is daarbij de aandrijflijn van de nieuwe LS. Onder de motorkap ligt een sterke V8 benzinekrachtbron die gekoppeld is aan ’s werelds eerste automatische achttraps versnellingsbak. In 5,5 seconden bereikt de bijna twee ton zware LS 460 de 100 km/h en behoort daarmee tot de snelste in zijn klasse. Wat tijdens het rijden opvalt is dat het overschakelen zo vloeiend gaat dat het lastig is om bij te houden in welke van de acht versnellingen de auto op dat moment rijdt. Bovendien is het motorgeluid amper te horen: de achtcilinder is erg stil en amper hoorbaar, zelf wanneer je constant met een hogere snelheid rijdt kun je bijna niet horen dat hij aan het werk is. Alleen tijdens stevig optrekken hoor je hem even zoemen, maar dat is alles. De automaat is ook sequentieel te bedienen, maar daar zul je in de praktijk weinig behoefte aan hebben, want de automaat doet prima zijn werk.

De wegligging van de LS 460 is prima. Deze achterwielaandrijver geeft je een vertrouwd gevoel op de weg waarbij de stuurbekrachtiging vrij scherp is, maar niet zeer communicatief. Bij het stuurgedrag is eigenlijk ook maar één woord van toepassing: comfortabel. De goed uitgebalanceerde en afgestemde wielophangingen zorgen voor een stabiel bochtgedrag. Lexus heeft in deze ruim bemeten LS gekozen voor een double wishbone ophanging zowel voor als achter gecombineerd met luchtvering en een automatisch dempersysteem met hoogteregeling die verstelbaar is met één druk op de knop. Het comfort is van topklasse met als enige bijkomstigheid dat de carrosserie in scherpe bochten wat wil overhellen. Maar omdat het geen sportwagen is, vergeven we hem dat.

De nieuwe LS 460 President is voorzien van een automatisch inparkeersysteem, het Intelligent Parking Assist. Tijdens het achteruit inparkeren toont het beeldscherm in de middenconsole het beeld van de parkeercamera, die in de achterzijde van de auto gemonteerd is. Op het scherm verschijnt een rechthoek en met behulp van pijlen kan de bestuurder de rechthoek verplaatsen en zo bepalen waar de auto gaat parkeren. Staat er iets in de weg, dan is de rechthoek roodkleurig. Als er geen obstakels aanwezig zijn, dan is de rechthoek groen van kleur en hoeft de bestuurder slechts een druk op de knop te geven en eventueel wat bij te remmen: het parkeersysteem doet de rest. Nog een leuke gadget: een camera boven het stuur controleert de bestuurder permanent. Vooral als hij of zij na een lange dag werken dreigt weg te dommelen, worden plotselinge bewegingen van het hoofd bemerkt en ‘afgestraft’ met een voldoende irriterend geluidssignaal. Ook is tijdens het rijden de Adaptive Cruise Control een comfort verhogende uitvinding. Door de toepassing van deze Cruise Control gaat het afstand houden vanzelf. Wanneer een auto wordt genaderd remt de LS af tot dezelfde snelheid als de auto voor zich. Wanneer deze versneld, versneld de LS zichzelf ook weer tot de ingestelde snelheid. Een uiterst comfortabel instrument, ook al hadden ze overigens de genomen afstand tussen de voorligger wel iets kleiner mogen maken. In de praktijk is deze zo ruim dat er gemakkelijk een auto tussen schiet waardoor de auto nóg meer afremt.

380 pk
493 Nm
250 km/h
5,7 s
onb (12) l/100km
261 g/km
G
22%
€ 111.000
€ 147.803
€ 2.710 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Volkswagen Phaeton V8 Highline Lang

  • BMW 7 Serie 740i High Executive

  • Mercedes-Benz S-Klasse S400 Hybrid Lang

  • Audi A8 2.8 FSIe Pro Line +

  • 2013 - Lexus LS 600hL President Line

  • 2008 - Lexus LS 600h L President