Nissan X-Trail 2.0 4WD SE

Michel van Breugel - 30 augustus 2007

Ergonomisch in gebruik

Het ziet er netjes uit, dat is de eerste indruk bij het betreden van de nieuwe X-Trail. Een betere lay-out dan het vorige model is overigens snel gemaakt, deze blonk niet uit in ergonomie en afleesbaarheid. Bij de nieuwe X-Trail is dit gelukkig anders. Er is duidelijk te zien dat er diverse zaken worden gedeeld met de Qashqai, maar daar is niets mis mee. Een fijne zitpositie creëren kost wat tijd, maar daarna is het goed mogelijk om een fijne houding te vinden. De bestuurdersstoel is als extra in de rug op te vullen wat naar eigen invulling geleidelijk kan worden vastgezet. Een comfortverhogende aanvulling was het persoonlijk niet. Verder zijn de stoelen summier in te stellen maar zitten absoluut niet verkeerd, al is de zitting wat aan de smalle kant voor ons Nederlanders. De overzichtelijkheid en de uitstraling van het nieuwe dashboard is erg netjes. De klokkenwinkel is identiek aan dat van de Qashqai heeft als enig minpunt dat de letterjes van de boordcomputer wel erg klein zijn. De middenconsole is netjes vormgegeven en de standaard radio (met Bluetooth-voorbereiding) is prettig te bedienen, ook vanaf het stuurwiel. Het grootste voordeel van het instrumentarium achter het stuurwiel is de mogelijkheid om een navigatiesysteem als optie aan te bieden. In de gereden versie was deze optie niet aanwezig. Boven op het dashboard bevindt zich een groot opbergvak en dat terwijl het dashboardkastje ook een inhoud van 15,7 liter herbergt. Verder beschikt de X-Trail over diverse andere opbergvakjes, dus met de opbergruimte in het interieur zit het wel snor.

Elke X-Trail is standaard voorzien van airconditioning en elektrisch bedienbare ramen wat het comfort aangenaam verhoogt. De materialen zien er goed uit, voelen goed aan en geven een degelijke uitstraling. Zowel voor- als achterin is het ruimteaanbod voldoende waarbij de hoofdruimte zeker geen tekorten kent. Ook de bewegingsvrijheid voorin is erg ruim. De ruimte op de achterbank is voldoende, maar houdt niet over bij de knieën. Door de gegroeide lengte is de laadruimte aanzienlijk gegroeid. Het laadvolume bedraagt voortaan maar liefst 603 liter, vergeleken met 410 liter van het voorgaande model. Deze extra ruimte is gerealiseerd door verplaatsing van het uitlaatsysteem. Hierdoor werd een innovatieve dubbele laadvloer mogelijk, met een praktische schuiflade waarin waardevolle voorwerpen uit het zicht kunnen worden opgeborgen. Zowel de dubbele laadvloer als de schuiflade kunnen bovendien worden verwijderd, waardoor nog meer ruimte ontstaat. Om de laadruimte zo praktisch mogelijk te maken, wordt de laadvloer afgewerkt met een kunststof oppervlak welke gemakkelijk te verwijderen is. Om de laadruimte tot 1.773 liter te vergroten kan de verstelbare achterbank volledig worden neergeklapt, in een ongebruikelijke 40/20/40-verhouding, zodat de laadruimte zo flexibel mogelijk kan worden benut.

141 pk
196 Nm
184 km/h
11,1 s
10,0 (8.7) l/100km
208 g/km
G
22%
€ 28.995
€ 37.528
€ 688 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Jeep Patriot 2.4 Limited

  • Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD StyleVersion

  • Mitsubishi Outlander 2.4 2WD Intro Edition

  • Chevrolet Captiva 2.4i Executive

  • Honda CR-V 2.2 i-CDTi Elegance

  • 2016 - Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna

  • 2014 - Nissan X-Trail 1.6 DCI Tekna