Lexus LS 600h L President

Harold Rolloos - 22 december 2008

Smooth as silk

In een auto met zoveel mogelijkheden als deze Lexus doen we er van tevoren goed aan om eerst het instructieboek te raadplegen. We openen het dashboardkastje en er komt een boekwerk met de dikte van de Bijbel tevoorschijn. Vooral bij de veiligheid vliegen veel afkortingen ons om de oren. Na het doorbladeren besluiten we toch maar te gaan rijden. We drukken de startknop in en… het blijft net zo stil als een paar seconden geleden. De automaat gaat in z’n D en de Lexus rijdt fluisterstil weg. Op het grote scherm midden kan de aandrijving tot in detail bekeken worden, hetzelfde systeem als we kennen uit de Toyota Prius. Zo is precies te zien wanneer je op de accu rijdt en wanneer deze aan het opladen is.

We zetten vervolgens de A27 koers richting Utrecht. Het is nogal druk op de vrijdagmiddag en we rijden op de linkerbaan. Plotseling duikt er een ambulance achter ons op met zwaailichten en sirene. We horen de ambulance echter pas op het moment dat we aan de kant gaan om hem erlangs te laten. Het geeft aan hoe goed de geluidsisolatie van de Lexus is. Wanneer we het gaspedaal intrappen, komt de V8 tot leven en laat hij van zich horen. In 6,3 seconden sprint het vlaggenschip naar de honderd en de top is begrensd op 250 kilometer per uur.

De LS rijdt ronduit smooth ondanks de gigantische lengte van de auto. Het sturen gaat direct en het luchtgeveerde onderstel veegt alle oneffenheden op de weg strak. De demping hiervan is in te stellen in een Comfort, Automatisch of Sportstand. De standaard vierwielaandrijving draagt bij aan de wegligging van de Japanner. Verder draagt de hybride transmissie hier zijn steentje aan bij. De achttraps automaat schakelt bijzonder soepel en reageert erg direct. Het testverbruik na een week komt uit op 12,5 liter op honderd kilometer, voor een auto met dit gewicht en deze prestaties natuurlijk behoorlijk zuinig.

Toch nodigt de LS helemaal niet uit tot hard rijden. Dat is naast de stille motor verder grotendeels te danken aan de adaptieve cruise control. Natuurlijk zijn er meer merken die dit leveren, maar Lexus krijgt het voor elkaar om de auto volledig stil te zetten en automatisch weer weg te rijden. In de file staan is dus een peulenschil. Gas geven en remmen doet de Lexus zelf. Wat ons wel opviel, was dat we bij het inhalen de richtingaanwijzer naar beneden moesten blijven houden om hem drie keer te laten knipperen, terwijl dat bij veel andere merken met één beweging volstaat…

Een ander minpuntje is dat het uitklapbare scherm achterin een hoop zicht wegneemt voor de bestuurder. Wanneer de topman achterin relaxed een film zit te kijken, kan de chauffeur zijn binnenspiegel net zo goed overslaan, want hij kijkt tegen een groot wit vlak aan. De schermen in de hoofdsteunen integreren zou een betere oplossing zijn geweest, maar dat gaat dan weer ten koste van de grootte en dus van het genot van de grote baas achterin… Lastig, keuzes maken.

De Japanners hebben zich niet ingehouden op het ontwikkelen van het veiligheidsniveau. Natuurlijk beschikt het topmodel over een rits aan airbags, ABS, ESP, tractiecontrole en brake assist. Een ander innovatief snufje is het Pre-Crash Safety-systeem. Tijdens het rijden houdt dit systeem met een radar de omgeving aan de voor- en achterzijde van de auto in de gaten. Wanneer de voorganger of achterligger erg dichtbij komt, dan waarschuwt het systeem. Lijkt er een ongeval aan te komen, dan activeert het systeem de airbags, komt er een maximale remdruk beschikbaar en drukken de hoofdsteunen tegen de hoofden van de inzittenden om zo de klap op te vangen.

Een ander technisch hoofdstandje is de Intelligent Parking Assist, de automatische parkeerhulp, bij deze auto zeker geen overbodige luxe. Fileparkeren wordt daardoor een eitje, al moet je er wel even de tijd voor nemen. Zeker in een drukke straat gaat het bij automobilisten achter je ergernis opwekken, als je op het scherm jouw beoogde parkeerplek aan het instellen bent. Maar voor de bestuurder is het natuurlijk een uitkomst. Even de plek bevestigen en het enige dat je hoef te doen is remmen, het sturen gaat volledig automatisch.

445 pk
520 Nm
250 km/h
6,3 s
12,5 (9.3) l/100km
219 g/km
G
22%
€ 135.550
€ 176.000
€ 3.227 / maand
€ 393 - € 450 / kwartaal
  • BMW ActiveHybrid 7 Lang

  • Audi A8 4.2 TDI Pro Line +

  • Jaguar XJ 5.0 Portfolio LWB

  • Mercedes-Benz S-Klasse S420 CDI Lang Prestige 7G

  • Porsche Panamera S Hybrid 3.0 V6

  • Volkswagen Phaeton V8 Highline Lang

  • BMW 7 Serie 740i High Executive

  • Audi A8L 6.3 W12 quattro

  • 2013 - Lexus LS 600hL President Line

  • 2007 - Lexus LS 460 President