Hyundai Grandeur 3.3i V6 StyleVersion

Dennis van 't Kruis - 17 april 2006

Het interieur

In deze klasse is de eerste indruk heel belangrijk, en de allereerste die je krijgt is overwegend positief. De materialen voelen goed aan en door de sobere indeling van het dashboard ziet het geheel er overzichtelijk uit. Dankzij de lengte van de rijtest had ik meer dan genoeg tijd om naar schoonheidsfoutjes te zoeken en op het gebied van bouwkwaliteit zul je die niet aantreffen. Dan komt de tweede indruk en dan valt met name de kleurstelling op. Niet lang geleden, tijdens de test met de vernieuwde Santa Fe, had ik een dashboard voor me, dat aantoonde dat Hyundai de stap naar een meer Europese smaak had gemaakt. De Grandeur is nu sinds september 2005 op de Nederlandse markt en de Santa Fe sinds Februari 2006 en het lijkt me onwaarschijnlijk dat in deze 5 maanden door het merk is besloten om de kleuren aan te passen. Het is redelijk veilig om te veronderstellen dat beide auto’s gelijktijdig zijn ontwikkeld dus beide teams zullen een vergelijkbaar aanbod van interieurmaterialen hebben gehad. Toch heeft het team die de Santa Fe onder handen nam de betere spullen gekregen en het lijkt erop alsof de Grandeur er als ‘second best’ vanaf is gekomen.

De afmetingen van de bedieningsknopjes van het navigatiesysteem leverden in eerste instantie enkele vragen op. Deze zijn behoorlijk klein en laten zich niet echt instinctief bedienen. Dit probleem werd afdoende verholpen, toen ik in de armleuning de afstandsbediening had gevonden. Tot zover de pijnpunten, ik kon er namelijk geen enkele meer vinden. Achter het stuur gezeten heb je alle bedieningsorganen en de schaarse knoppen binnen handbereik. De stoelen of beter gezegd de fauteuils zitten goed. De zitting had misschien wat langer gemogen, maar met de zijdelingse steun is het prima gesteld. In snel genomen bochten blijf je namelijk heerlijk netjes in het midden van de stoel zitten. De bewegingsruimte op de achterbank is meer dan royaal, in de lege ruimte die er over blijft tussen de knieën en de achterzijde van de voorstoelen zou je zelfs bijna nog een passagier kunnen vervoeren. De bagageruimte is dermate diep, dat een daarin vervoerd item alleen bereikt kan worden, als je in de kofferbak klimt. De inhoud is 523 liter en kan worden uitgebreid door het wegklappen van de rugleuning van de achterbank.

235 pk
304 Nm
237 km/h
7,0 s
onb (10.2) l/100km
245 g/km
G
22%
€ 41.995
€ 45.937
€ 842 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal