Volkswagen Jetta 1.6 Trendline

Dennis van 't Kruis - 6 januari 2006

Het exterieur

Het gebeurt niet vaak dat je Volkswagen op een vergissing kan betrappen, maar traditioneel gezien had de Jetta altijd een afwijkende neus wanneer je hem naast de Golf zag staan. Dat waarborgde een eigen gezicht voor de Jetta. Bij de Vento en de Bora was er een nog groter verschil met de hatchback stamvader. De nieuwe Jetta is door zijn Golf-neus veel meer een Golf met kofferbak dan zijn voorgangers. Had het merk uit Wolfsburg alleen al andere koplampen gemonteerd, bijvoorbeeld die van de Golf plus, dan was het eigen gezicht gegarandeerd geweest. Nu moet de Wolfsburger het aan de voorzijde alleen doen met de chromen gril, die hem overigens wel bijzonder goed staat. Aan de achterzijde is het een heel ander verhaal. En profil heeft de Duitser veel weg van zijn grotere broer de Passat, maar omdat de verhoudingen bij de Jetta beter zijn, ziet hij er robuuster uit. De Passat heeft in zijn sedanuitvoering een onbalans, waardoor je bijna verplicht wordt om de Stationversie te kiezen. Dit is echter bij meerdere sedanuitvoeringen het geval. Uiteraard zijn er ook voorbeelden te noemen waarbij dat weer exact andersom is. De geplaatste wieldoppen staan de auto redelijk, maar passen eigenlijk niet bij de zakelijke uitstraling. Beter is het om een beetje extra te investeren in een setje licht metalen velgen.

Net als bij de Bora heeft Volkswagen de Jetta hoger in de markt gezet en vooral gericht op de zakelijke markt. Het verschil tussen de basisprijs van de testauto en de vergelijkbare Golf V is € 3.320,-. Het verschil tussen de beide auto’s, voorzien van een 2.0 TDi en het sportline-pakker is iets kleiner, namelijk € 3.050,-. De extra’s, o.a de metallic lak (€ 510,-) voor de testauto hebben een totaal prijs van € 745,75. De kosten voor het rijklaar maken zijn € 720,- en samen met de verwijderingsbijdrage (€ 45,-), de Legeskosten deel IA (€37,-) en deel IB (€ 10,25) vervolmaken het eindbedrag tot € 25.553,-. De leaseprijs voor de testauto komt op € 507,-/ € 641,- (resp. incl./ exlc. Brandstof) exclusief BTW voor 20.000 km en 3 jaar. Voor de duurste 2.0 TDi sportline wordt een bedrag berekend van € 813,-/ € 961,- (resp. incl./ exlc. Brandstof) exclusief BTW voor 40.000 km en 3 jaar. De berekening zijn gedaan bij Direct Lease.

102 pk
148 Nm
186 km/h
12,2 s
onb (7.4) l/100km
176 g/km
G
22%
€ 23.995
€ 25.553
€ 468 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Honda Civic 1.3i-DSI I-VTEC Hybrid

  • 2013 - Volkswagen Jetta Hybrid Comfortline

  • 2011 - Volkswagen Jetta 1.2 TSI Comfortline

  • 2005 - Volkswagen Jetta 1.9 TDI Comfortline