Tesla Roadster 2.0 Sport Signature Edition

- 13 mei 2011

Onconventioneel

De hamvraag is bij een auto als deze altijd of je het motorgeluid ook mist. Het antwoord daarop is niet eenduidig. Bij een auto als de Nissan Leaf of de Mitsubishi i-MiEV misten we het sowieso niet, maar nu is het toch wel een vreemde gewaarwording om alleen maar wat gezoem te horen. Dus ja, je mist het wel. Aan de andere kant moet nu ook gewoon eens een keer de knop om en moeten we niet blijven hangen in de zwijm van nostalgie. We hebben nog nooit iemand horen klagen dat hij het knisperende geluid van een haardvuur miste bij zijn CV-installatie, dus moeten we er hier ook maar gewoon overheen stappen. Een opvallend detail bij de meter achter het stuur is dat er zowel een schaalverdeling staat voor de snelheid als voor het toerental. Daar blijkt maar weer dat de conventionele gedachten losgelaten moeten worden, want doordat de elektrische Roadster niet over een versnellingsbak beschikt, verhoudt het toerental zich recht evenredig met de snelheid. Zo hoort bij 2.000 toeren per minuut een snelheid van net geen 30 km/h en evenzo bij 10.000 toeren 140 km/h en gaat het toerental in de praktijk door tot 14.000 tpm.

De Tesla benadrukt het plezier dat je kan hebben met een elektrische auto. De Lotustechniek staat garant voor een echte rijdersauto. Al is de Tesla zeker een stuk minder lichtvoetig dan bijvoorbeeld de Exige S waarmee ook zijn techniek deelt, toch ga je nog steeds heerlijk vlak door de bochten. Ondanks dat het stuur ietwat vaag rond de middenstand voelt, kan je er toch voor de rest de bochten heerlijk mee aansnijden. Daarbij is het wel prettig om een stabiele voet te hebben, want doordat je met een kleine voetbeweging razendsnel meer vermogen naar de achterwielen kan sturen, ziet het stabiliteitssysteem snel reden om in te grijpen. Zelf moet je overigens ook nog wel eens corrigeren voor het geval er een beetje wind staat. De Tesla is namelijk tegen de verwachting in behoorlijk windgevoelig. Met de kap open ben je op de snelweg zelfs continu aan het corrigeren.

293 pk
400 Nm
201 km/h
3,7 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 99.960
€ 128.520
€ 1.285 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Porsche Boxster RS60 Spyder