Tesla Roadster 2.0 Sport Signature Edition

- 13 mei 2011

Doordacht

De actieradius is bij de Tesla Roadster een grote pre. Met een bereik van rond de 200 km bij stevig gebruik en zelfs zo'n 300 km wanneer je wat gematigder rijdt, doet hij het ronduit goed. Beter had het Amerikaanse merk deze waarde ook als fabrieksopgave aangehouden, want daar hoeven ze zich niet voor te schamen, maar de opgegeven 392 km blijkt een brug te ver. Evengoed geen angst dus om niet thuis te kunnen komen, al houd je je onwillekeurig toch een beetje in bij een lange reis met stevig doorrijden totdat je zeker weet dat het bereik voldoende is. Het laden kan gewoon thuis in de garage of onder de carport en het mooie is dat het oplaadsysteem ingesteld kan worden op het aantal ampère dat het mag trekken. Mocht hij op dezelfde groep moeten als het koffiezetapparaat dan kan je tenminste nog een bakje zetten terwijl de auto - het zij iets langzamer - bijgeladen wordt. Zo blijkt weer dat de auto ontwikkeld is vanuit een elektrisch standpunt en dat er goed is nagedacht over de praktische gevolgen. Uiteraard zorgt de Tesla ervoor dat zo min mogelijk energie verloren gaat. Zodra het stroompedaal gelift wordt, zie je de verbruiksmeter de andere kant opschieten en wordt duidelijk de remkracht zoveel mogelijk omgezet in energie die weer naar het accupakket wordt teruggeleid. Wanneer je gewoon wil uitrollen voor een verkeerslicht dien je het pedaal nog iets aan te raken, want het regeneratieve systeem vertraagd sneller dan wanneer bij een reguliere auto het gas losgelaten wordt. Bij het remmen bemerk je trouwens ook het systeem, want het gaat aanmerkelijk minder krachtig dan je zou verwachten bij een sportieve auto als deze.

293 pk
400 Nm
201 km/h
3,7 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 99.960
€ 128.520
€ 1.285 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Porsche Boxster RS60 Spyder